Summa sidvisningar

fredag 23 december 2016

Juleskumsefterrrättsfluff med baksmälla


Juleskum/tomteskum är GOTT! Tycker jag och några till... Häromdagen kom jag i kontakt med ett nytt recept där man kan använda skumtomtarna till efterrrätter, cupcakes och tårtor. Älskar man tomteskum så älskar man det här lite annorlunda godiset.

Man börjar med att klippa tomtarna i små, små bitar. En påse innehåller 100 g. Du behöver c:a 80  g så du kan med gott samvete ta några tomtar och stoppa i munnen också.


Sen smälter man dem i 3 dl grädde.


Det tar sin tid och grädden får inte koka. Men den måste vara varm för att bitarna ska smälta. Under tiden rör man. Och rör och rör...


Efter en stund ser man resultatet. Tomteskummet börjar sakta men säkert smälta. När alla små bitar är smälta så häller man upp blandningen i en bunke och ställer in i kylen över natten. 
Dagen därpå tar man ut den lite stelnade och geléaktiga gräddblandningen och vispar den tills den får konsistensen av vanlig grädde.


Jag lovar att du vill slicka varenda uns som är kvar i bunken och på vispen! Gör det men spar lite till dina gäster. Jag hällde upp tomteskumsgrädden i glas, lade på lite Nutella och stoppade en hel tomte i smeten, som dekoration.


Det finns ett stort smolk i bägaren! Juleskummet får sin rosa färg av löss!!!
Jag önskar att man kunde påverka alla företag som använder sig av detta färgämne till att övergå till andra naturliga röda färgämnen. 
Färgämnet heter E120 och om du inte är påläst så vet du inte att det är karmin eller karminsyra vilket är färgämne som utvinns ur torkade honor från kochenillsköldlusen. E120 används i lösgodis typ ferraribilar, Ahlgrens bilar (de rosa) m.m.

Det här var sista gången jag köpte juleskum, Det var inte förrän jag kollade på förpackningens innehållsförteckning som jag upptäckte det här. Men om Cloetta hittar en ersättning till den här lusen då kommer jag definitivt att göra fler såna här efterrätter.
Den här skumgrädden kan även användas till cupcakes och istället för vanlig grädde på tårtor. Men E120 förtar definitivt stämningen tycker jag!


Inga kommentarer: