Summa sidvisningar

onsdag 14 december 2016

Rosa skymning med fullmåne och hemgjord fågelmat

De senaste åren har jag gjort egna "talgbollar" till trädgårdens fåglar. Inte så mycket för att det lönar sig utan för att det är roligt. Förr använde jag cocosfett men i år hittade jag ister i butiken. Det var lite billigare än cocosfettet så det slank ner i varukorgen. Väl hemma blandade jag ister och cocosfett som jag hade kvar och smälte det i en kastrull. I med solrosfrön och andra frön och kak- och brödsmulor som jag brukar samla på i en burk just till det här fågelgodiset.


Sen hällde jag upp den heta blandningen i tomma förpackningar som lätt kan klippas upp när allt stelnat.


Jag har lärt mig lite av tidigare erfarenheter. Att t.ex. inte sätta ett snöre direkt i blandningen innan det stelnar. Då blir maten för lättäten för de stora fåglarna, typ skator och kråkor för de tar med sig hela stycken om de kan. Nej, det är bättre att sätta kycklingnät runtomkring och sätta snöret i det. Då kommer maten till nytta för de lite mindre och försynta fåglarna och räcker längre.

  

För övrigt har veckan varit färgrik. Vilka vackert lysande, guldgula morgonhimlar och vilka läckert rosa kvällar!




Och idag är det fullmåne över "boa" och växthus.





Inga kommentarer: