Summa sidvisningar

söndag 11 december 2016

Kastanjer, kamelior och virkade sjalar


Hösten är kastanjernas tid. I Sverige ligger de vackert förpackade i gröna, taggiga skal tills de ramlar ner på marken och blottar sina enormt vackra frukter. Jag imponeras varje år över deras glänsande skönhet. Ibland kan jag inte låta bli att ta in ett par för att bara ha dem och titta på. När jag var liten gjorde man gubbar av dem. Tändstickor fick bli ben och armar och en mindre kastanj eller ett ekollon fick agera huvud. 

Under hösten kommer också de äkta kastanjerna till våra livsmedelsbutiker. På Cyrus i Västerås hittade jag jättestora, fina exemplar till ett bra pris. Ett kilo slank ner i min kasse på en gång. Häromdagen hittade jag fina kastanjer på Lidl. Då blev det något kilo igen. Rostade kastanjer är så goda som de är så varför krångla till det. Skär ett kryss i toppen på dem, ställ dem i något ugnsfast (ev. på en bädd av grovsalt) och låt dem rostas 20-30 minuter i 225 grader. När det hårda ytterskalet och det tunna innerskalet släpper från kärnan är de klara. Vi avnjuter dem med smör. Det är himmelskt gott kan jag lova!


Det finns andra växter som också kommer till sin rätt under den kalla årstiden. Har du ett rum som du kan hålla kallt men frostfritt så kan du odla kamelior. De blommar när alla andra växter gått i vila. Igår hade jag förmånen att bli bjuden på jullunch och alla gäster skulle naturligtvis ut i "kallrummet" och titta på och fotografera den först utslagna blomman. Här fanns flera kamelior i olika färger men den ceriserosa var först ut att breda ut sina kjolar. De övriga var fulla med knopp.


Behagligt mätt efter lunchen åkte jag hem och fortsatte virka Tony Irving sjalar. Min nya hobby när jag sitter framför tv:n. Det härliga med dem är att man kan variera färgerna hela tiden. Det finns inget fel sätt att blanda färger och ränder, det gillar jag. Att själv få designa sina egna sjalar. Hittills har det blivit två olika och en tredje är på gång. De går snabbt att virka. Ett par tre kvällar så är de klara. Fast det beror ju på hur länge man tittar på tv förstås... Jag sitter bara några timmar varje kväll.



Igår blev en svart sjal klar, med ränder i olika lila nyanser. Alla sjalar görs av olika restgarner. Jag blandar alla möjliga sorter. Ylle, akryl, silke, mohair, bomull... 

Jag kunde inte låta bli att virka en liten sjal till Barbie också. Det finns nog någon som vill ha den!


Sen började jag på en sjal i varma färger...


Här kommer beskrivningen:

Man börjar uppe i nacken och virkar neråt mot snibben. Jag har använt virknål nr. 7

Varv 1: Lägg upp 5 lm och virka ihop dem till en ring med en smygmaska
Varv 2: Virka om ringen: 3 lm + 2 st, 2 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 2 lm, 3 dubbelstolpar. Sluta varje varv med 3 dubbelstolpar så blir kanten i nacken rak och fin. Annars drar den sig. 
Varv 3: 
3 lm + 2 st i första stolpen
2 lm
3 st om följande maskbåge
2 lm
Runt mittenbågen som är den enda som består av 3 lm virkas alltid 3 st + 3 lm + 3 st
2 lm
3 st om följande maskbåge
2 lm 
3 dubbelstolpar

Varje varv blir två stolpgrupper (bestående av 3 st) längre hela tiden, en på varje sida längst ut. I första och sista stolpmaskan.

Börja varje varv med 3 lm + 2 st i första stolpmaskan (= första stolpgruppen)
Fortsätt med 2 lm + 3 st om alla följande maskbågar tills du kommer till mitten.
I mitten virkar du alltid 3 st + 3 lm + 3 st om maskbågen som är den enda båge som består av 2 stolpgrupper och 3 lm. Det är den som blir snibben.
Kom ihåg att avsluta varje varv med 3 dubbelstolpar i sista stolpmaskan!

Sluta virka när du tycker att sjalen är nog lång. Jag brukar virka c:a 50-55 varv.

Sen avslutar jag med en liten uddkant av luftmaskor. T.ex. 3 lm + en smygmaska runt nästa maskbåge, runt hela sjalen. I nacken får man anpassa udden till storleken på stolpgrupperna eftersom vartannat varv består av dubbelstolpar. Över dblst virkade jag 4 lm. Över de vanliga stolparna 3 lm. 

Det finns många fina uddar att välja på. Om man nu vill ha en udd över huvud taget. Man kan ju göra en frans. En liten tofs längst ner på snibben kan piffa upp också.

Inga kommentarer: