Summa sidvisningar

lördag 23 december 2017

Dan före dopparedan


Nu har mörkret sänkt sig, den här sista dagen innan tomten kommer med julklappar till alla som varit snälla. Jag har gjort så gott jag kunnat och tycker nog att jag förtjänar något paket i alla fall. Faktiskt så har jag redan fått ett!

1:a, 2:a och 3:e advent är avverkade, lucia likaså. Men min gamla lucia från 1940-talet fortsätter att sprida ljus över vårt hus även efter den 13:e.


Nästan allt är klart inför julaftonen. Skinkan är griljerad, sillen inlagd och bordet dukat för tio personer.


 Min mormors ljusstake, som numera är min, står på bordet och väntar på att få ljusen tända. Den här ljusstaken i glas består av åtta delar varav fyra kan fyllas med vatten och dekoreras allt utifrån kreativitet. På julen fylls den med mossa, lavar och granskott och på sommaren med blommor och blad från trädgården. 


Vad vore en jul utan tomtar. De gamla godingarna som följt med år från år är de mest älskade.


I hörnskåpet från svärföräldrarna som jag målat vitt står en av mina mysiga tomtar. Han lyses upp av ett elektriskt ljus som ljuset fladdrar så där hemtrevligt på. Ett fynd från Myrorna i Örebro för något år sedan.


Vi har bara oäkta granar inne numera. De kan användas år från år och barrar inte. Vill man absolut ha lite grandoft kan man ju bara ta in några kvistar och sätta i en kruka.


Eftersom jag pyntar till första advent så har vi gott om tid att njuta av julpynt och ljus. Jag har provat lite olika recept under december. T.ex. på saffransskorpor. Vanliga, sockerfria och veganska. Jag har även gjort veganskt naturgodis, kola och chokladfudge, bakat fröknäcke m.m. Inte för att jag måste utan bara för att det är roligt.


Det har även funnits tid till en del restaurangbesök på stan och igår besökte vi Karlsgatan 2 för att titta på de naturfotografier som är utställda där. Efter det kopplade vi av med en middag på Choys innan vi åkte hem.

I morgon ska jag tända den här ljuslyktan från 50-talet. Den har stått på spiselkransen till morfar och mormors öppna spis under alla mina barndoms jular. Försedd med tomtemotiv av Jenny Lindström lyser hela "tomtegrottan" när man tänder den. Det här ljuset är extra värdefullt för mig och jag tänder det bara en stund under julmiddagen varje år. Det ska ju räcka många jular än, har jag tänkt!


Nu återstår bara att checka av att tomtekostymen med tillbehör finns redo tills i morgon eftermiddag och att säcken innehåller en klapp till alla närvarande. Tänk om man skulle glömma nån, vilken fasa!





Inga kommentarer: