Summa sidvisningar

söndag 18 augusti 2013

Att hålla ögonen öppna lönar sig!


När jag ska ta promenader i skogen med eller utan hund så händer det att jag dröjer mig kvar vid något som fångar mitt intresse. I morse dröjde jag mig kvar vid blåbärsbuskarna utefter stigen jag gick på och plockade några deciliter i hundbajspåsen (oanvänd!) som jag hade med mig. Bara för att det var kul. Något som jag alltid har undrat över är varför vissa blåbärsbuskar har bär som är blanka och mörka och andra har bär som är matt blåa med ett tunt ”vaxlager”. Om man inte vet att båda sorterna är blåbär så kan man tro att det är två olika sorters bär.
Här är de två arterna?/sorterna?
Jag hade turen att hitta odon också, som är lika goda som blåbär men lite större. Intill den stig jag gick på dolde sig en bäckfåra. Jag såg den på håll eftersom den var full med missne. Missne är en slags kalla som vid den här årstiden har fått röda bär på stänglarna. Den torra bäckfåran var grön av mjuk mossa och missnebladen bildade själva ”vattenspegeln”. Det var som att komma in i en sagoskog när jag stod där vid fårans kant.
När jag nästan var hemma hittade jag en gammal avskrädeshög. Där låg några rostiga hinkar och en emaljerad bunke vars botten hade rostat sönder. Gissa vad jag gjorde med den? Tog hem den naturligtvis. Jag ska ha den i en rabatt och plantera någon liten oansenlig växt i den. Då får bunken bli en skyddande omgivning för den lilla växten och kommer att göra så att den syns bättre. Dräneringen funkar ju redan som den ska eftersom bottnen saknas. Jag kanske fyller bunken med jord och sen vitt grus och planterar mina pyttesmå chokladnävor i den. Så syns de även för ett ovant öga. 
Mina familjemedlemmar såg mig komma med ”skräpet” men eftersom de är vana att jag kommer hemsläpandes med diverse konstiga saker så sa de inget, diplomatiska som de är.
Vid en annan liten utflykt idag så hittade vi en konstig sak. En geléaktig liten klump med prickar och ränder som låg på en strand intill vattnet. Den var inte mer än ett par centimeter stor. Var det ett blötdjur av något slag? Eller ett ägg som någon utomjording lagt? Den lämnade oss att spekulera i ämnet.
Vad är det? Är den full med okläckta utomjordingar eller?

1 kommentar:

Eva sa...

Vilka fina fynd på din promenad idag - ja, det gäller att hålla ögonen öppna!