Summa sidvisningar

torsdag 8 augusti 2013

Kräftor, Albert Engström och mormors skaldjursknivar

File:Kräftor kräva dessa drycker.jpg
1922 genomfördes en folkomröstning i Sverige om ett totalt spritförbud. Den slutade rätt så jämt: Drygt 925.000 röstade mot och drygt 889.000 röstade för.
Det intressanta var att hela 63% av männen röstade nej och endast 37% av kvinnorna! Det vet man eftersom man använde olika röstsedlar för kvinnor och män. Norra delen av Sverige var i högre utsträckning för ett totalförbud. I Västerbotten röstade hela 81% FÖR ett förbud. I Skåne var förhållandena motsatta. Där röstade 81% MOT ett förbud.
Affischen ovan, gjord av Albert Engström användes av förespråkarna av ett nej till förbudet.
I kväll har jag ätit kräftor för första gången i år. Men inte den sista! Jag älskar skaldjur och kräftor är mina favoriter. Det brukar bli många kräftkvällar innan jag ger mig för året. Till dem dricker jag gärna ett gott vin så jag är glad att det inte blev ett spritförbud den där gången 1922.
Kräftor kräva även dessa redskap. Fiffiga redskap för att få ut köttet ur kräftorna har uppfunnits genom tiderna. Ett enkelt men effektivt redskap är dessa kräftknivar. Hålet i bladet används till att knäcka klospetsarna. Resten används till att ta ut innehållet.
Ett par andra skaldjursredskap som vi införskaffat under åren är dessa krabbestick. De är suveräna när man ska dissekera en krabba. Med klorna tar man ut köttet ur benen och med skedarna skopar man upp själva innehållet i krabban.
Men favoriterna är en blandning av teknikerna ovan. Det är ett par skaldjursbestick som jag ärvt av min mormor och morfar. 
Ingenting förhöjer "värdet" av föremål som proveniensen (när man har historien bakom). Är den dessutom förknippad med familjen så har föremålen ännu större värde. Jag pratar då om det känslomässiga värdet, för de har inget större penningvärde. I änden på skaldjursbesticken finns klor som man kan ta ut köttet med. På mitten är de dekorerade med en kräfta. På baksidan är det ingraverat "Lilly" vilket är min mormors namn. När och hur hon fick dem vet jag inte men när jag använder dem så känns det speciellt.


Inga kommentarer: