Summa sidvisningar

lördag 31 augusti 2013

Att plantera en mistel

Mistelbär (omogna)
För flera år sedan tog jag c:a tio vita, mogna mistelbär och ”sådde” dem på en rönn på tomten. Jag tog helt enkelt bären och klämde fast dem på barken och tack vare att de är kletiga inuti så fastnade de. Året därpå när jag rensade i rabatten bredvid rönnen så fick jag se att min dotter stod och petade på rönnens bark. Hon försökte ta bort de konstiga knölar som satt där. Jag skrek, ”-Vad gör du?!”, vilket fick henne att sluta och på så sätt förhindrade jag att alla bären gick åt fanders. Hur kunde hon veta att hennes
mamma hade ett experiment på gång där!

Så gick det något år och en tidig vår fick jag se att det låg något grönt i en grenklyka på rönnen. Jag var tvungen att gå ut och titta vad det var för det fanns ju inga gröna blad vid den tiden på året. Då upptäckte jag en liten mistelplanta som precis hade utvecklat två blad. Varje år har misteln fått några nya ”leder” och blad så nu har jag en rund och fin mistel i rönnen. En ständigt grön växt som lyser frisk och grön även under kalla vinterdagar.
Att mistelbäret måste gå genom en fågelmage för att kunna fortplanta sig, det är bara en skröna.
 

1 kommentar:

Unknown sa...

hej
jag blev så inspirerad,var fick du mistel fröna från?
med vänlig hälsning
Madeleien