Summa sidvisningar

tisdag 13 augusti 2013

Jordgubbshallon

Jordgubbshallon och björnbär
Idag såg jag att jordgubbshallonen var mogna. Tre stora bär lyste röda på de taggiga buskarna. Snäll som jag är gav jag sambon alla tre samt några mogna björnbär. (Jag är allergisk mot jordgubbar. Törs inte ens smaka sånt som heter nåt med "jordgubbe" så jag kan med lätt hjärta dela med mig av dessa vackra men lite smaklösa bär.)
Sambon beskriver smaken så här: - Söt, fadd smak, aningen hallonsmakande med en svag touch av jordgubbe.

Jordgubbshallon heter Rubus illecebrosus på latin. De kommer från Japan. Växten är 40 cm hög, blommorna är vita och bären är c:a 3 cm stora. Trivs i vilken jord som helst men om man ska ha stora skördar bör jorden vara näringsrik. Plantan är taggig och sprider sig kraftigt med rötterna så tänk på var du sätter den. Det är lätt att ta skott av den, bara gräva upp småplantor och sätta i jord. Jag provade för någon vecka sen och de skott jag har planterat har tagit sig. 
Smaken är som sagt lite "tunn" men bären kan med fördel blandas med andra bär. Varför inte använda dem till dekorering av tårtor, efterrätter m.m. De stora, klarröda (och lite ovanliga) bären kan förföra vem som helst!  

Inga kommentarer: