Summa sidvisningar

onsdag 28 augusti 2013

Tillåt dig tycka synd om dig själv men stanna inte där!


Vissa dagar måste man ta sig igenom oavsett hur de ser ut. Min dag idag började rätt bra men med ett finger som krökte sig och gjorde ont. Det hade varit nog med det men efter någon timme på jobbet föll en oerhörd trötthet över mig. Jag hade kunnat somna där vid mitt kontorsbord. Min snälla jobbarkompis Maria gjorde vad hon kunde för att få mig lite piggare. Hon kastade gem på mig! Bra, tänkte jag, då kan jag koppla av. Somnar jag så väcker hon mig med ett välriktat gem.
 
Efter fyra timmar släpade jag mig hemåt med en enda önskan, något riktigt fett och onyttigt i matväg. Hemma stod en tallrik med nyttig rawfood och väntade. Jag har märkt att när jag har ont och är trött då längtar jag efter onyttig mat, typ pommes frites, hamburgare, räksallad, chorizo, kebab, bearnaissås…
Kroppen säger ju till en vad den vill ha, kanske behövs det mycket energi i form av fet mat när värk och trötthet tär på kroppen.
 
I min trötthetsdimma gick jag igenom vad det fanns för restauranger i närheten av jobbet och fastnade för Hammarbyrampens servering som jag inte besökt på år och dag. På deras meny fanns det jag var ute efter: Isterband, dillstuvad potatis och rödbetor.
Jag åkte hem och fastnade vid köksbordet med min portion, fick paltkoma efteråt och var tvungen att lägga mig i den sköna höj- och sänkbara fåtöljen en stund. Efter att ha vaknat av diverse oljud då och då (varifrån de kom vet jag inte men det lät ungefär som snarkningar och väsningar), så pallrade jag mig upp. Då hade det passerat ett par timmar av dagen redan. Bortkastade kan jag tycka, men de kanske var nödvändiga.
Jag tog mig i kragen och plockade undan lite hemma, fick ont på ett nytt ställe och slutade med det jag höll på med. Nu kändes livet riktigt orättvist och jobbigt.
När jag lyssnade på nyheterna på radio lite senare så var det ett inslag om köttätande bakterier. Sjukdomsfallen p.g.a. denna bakterie har ökat i Sverige på sista tiden och de intervjuade en man som fått lov att amputera benet. Han sa: - Jag bestämde mig från början för att inte fokusera på det som jag inte kan göra, utan på det som jag kan göra.
Var hamnar då mina problem jämfört med hans, på en skala? Var och en får kämpa med sitt. Saker och ting kan påverka mig men det är jag som bestämmer hur jag ska förhålla mig till dem. Samtidigt är det bra ibland att kunna släppa all duktighet och bara låta sig må dåligt och tycka synd om sig själv. Att tillåta sig vara ledsen över sånt som drabbat just mig. Det är som att öppna en ventil. Det bara pyser ut tycka-synd-om-känslor och det känns så bra. När man har genomgått det här så tar det ett tag innan man behöver öppna den där ventilen igen. Det som är viktigt i det här läget är att kunna grotta omkring där ett tag men sen släppa allt och gå vidare. Att inte bli kvar ”där nere”.
Idag blir det inte mer gjort. Jag sitter i skuggan på förstutrappen med fötterna upplagda på en bänk och skriver och läser och har det egentligen inte så pjåkigt. Den här dagen blev inte som jag hade tänkt mig men den blev rätt bra ändå.

Inga kommentarer: