Summa sidvisningar

tisdag 28 januari 2014

Änglar finns dom?


Idag hade jag målardag hemma hos en kompis. En ängeltavla föddes mellan kaffe, kex, goda ostar, frukt, kakor och prat. Tiden går fort när man har trevligt och skymningen kom sakta och påminde mig om att jag kanske skulle ta mig hemåt.


I kompisens hem fanns många vackra saker, bl.a. denna lilla fina, knubbiga ängel med sina vackra vingar och bedjande blick. På ett annat ställe hade en annan ängel fallit för frestelsen att dofta på pionknoppen som stod bredvid. Ett bevis på att änglar är livsnjutare de med? Precis som vi två som njöt av måleriet, lugnet, atmosfären  och ljuset i det inglasade rum vi använde som tillfällig ateljé. Utanför låg snön orörd bland vita björkstammar.

Förlåt, men jag kunde inte låta bli...
 
Mindfulness
 
Jag ser varje sak och händelse
som en enskild företeelse.
De förtar inte upplevelsen
av varandra,
skuggar inte framtid och dåtid.
Istället betraktar jag nuet som unikt,
tar hand om känslorna
vartefter de kommer och går
och vilar mig i lugnet
som finns i stormens öga.


Inga kommentarer: