Summa sidvisningar

måndag 6 januari 2014

Fritt tänkande!

Mina barnbarns mamma säger till äldsta barnbarnet:
- Det är många barn som har jullov just nu.
Då svarar den lilla killen:
- Jag har inte jullov. Jag har Julialov.
 
Jag upphör aldrig att förvånas över hur lätt och fritt barns tankar löper omkring.
En del vuxnas också men det verkar som att vi blir lite hämmade någonstans på vägen. Vi skulle behöva lite mer fritt tänkande utan regler och struktur som hämmar oss, jag tror att vi skulle ha lite roligare då.
 
Här imiterar storebror sin lillasyster Julia.
 
Min yngsta dotter (35 år) har sitt barnasinne kvar men är lite mer strukturerad. Härom dagen byggde hon en kopia av den bilfärja vi brukar åka med till Gräsö, i lego. Undrar om hon gjorde en planritning först? Att med så få legobitar åstadkomma ett sånt storverk kräver både planering och fritt tänkande!
 


Inga kommentarer: