Summa sidvisningar

lördag 25 januari 2014

Slakteriet - för smakupplevelser och ögonfägnad


Första besöket på Slakteriet. Men inte det sista! Min sambos dotter ska börja jobba på Matriket, en av alla små butiker i Slakteriet så vi var tvungna att inspektera lokalerna. Om man ska gå bort en kväll så finns här massor med speciella presenter att ta med sig. Här finns allt från ostron till källarlagrade ostar och marmelader av alla möjliga sorter, choklad i olika kvaliteter, fisk, kött, praliner, hembakt bröd, blommor, frukt och grönsaker och mycket mer som man inte ens visste att det fanns.
Vi tog en fika mitt i vimlet. Hos Ampans choklad och bakverk.

 
 
Den lilla floristbutiken i samma hus hade dekorerat borden så fint och runt eldstaden satt folk och fikade i värmen. En hembakad smörbulle med blåbär och vanilj från Ampan smakade riktigt gott till kaffet.

I en Fair trade butik hittade vi mangovinäger. Jag har nu både doftat och smakat på den. Vilken mangodoft! Den kommer att bli magnifik till sallad.


I tebutiken fastnade jag för några läckra tesilar med färger som påminner om lördagsgodis. Det fiffiga med dessa är att man lägger teet i den del av tesilen som skaftet sitter på. Då får man en lagom dos med te. I andra tesilar är det risk att överdosera och slutresultatet blir starkt och beskt.


När vi åkte hem från Slakteriet fylldes bilen av härliga dofter av passionsfrukt, blåbär och kumquats för jag föll pladask för teet "Lilla hjärtat" med små rosa hjärtan i. Det är verkligen ett te för både gom och öga!

 
 
 

Inga kommentarer: