Summa sidvisningar

tisdag 7 januari 2014

Nu kliar det i fingrarna!

En av mina fantasitavlor 15 x 15 cm
Nu ser mitt hem ut som vanligt igen. Det julröda finns nu bara kvar som konstrastfärger i vardagsrummet som t.ex. tavlan ovan. Julgrönt är det ute så det räcker och julgranen har plundrats under eftermiddagen. Där den stod lyser nu en golvlampa istället. Bokföringen för december är klar och nu återstår bara bokslut och annat administrativt innan jag kan lämna 2013 bakom mig.

Nu ska jag, förutom målningen, ägna mig åt att städa skåp och lådor. En alldeles lagom januarisysselsättning som inte kräver så mycket av en. Sen ska jag sätta mina första frön. Jag har en chiliplanta som har vita och gröna blad. Den ska jag bevara till eftervärlden. Frukterna skördade jag långt före jul och torkade. Idag tog jag ut frön från dem.
Chili och paprika behöver lång utvecklingstid så dem kan man så redan i januari-februari. Jag längtar efter att stoppa fingrarna i brun, varm jord!

Den chili som jag ska så (och som jag inte vet namnet på) har vita
blommor och bladen är läckert grön- och vitspräckliga.

Frukterna blir först grönrandiga.

Senare övergår de till mörkare grönt och sen blir de röda.
Mina chili blev ungefär 1-3 cm stora och de är lite lagom starka.

Inga kommentarer: