Summa sidvisningar

onsdag 15 januari 2014

Mörka morgnar

Morgonpromenaderna börjar ofta i totalt mörker vid den här tiden på året. På andra sidan Mälarvattnet kan jag skymta Västerås city och stadsdelarna på öster tack vare gatlyktor och annan belysning.

Idag ritade snöflingorna streck i luften nere vid den upplysta båtbryggan där det blåste lite mer.

En tidig och mörk morgon förra veckan när jag promenerade vid vattnet hörde jag ett konstigt ljud intill stigen vid strandkanten. Ett slags tjatter. Jag stannade en stund och lyssnade på ljudet men kunde inte avgöra vad det var som lät. Plötsligt ser jag två mörka spolformade skepnader i mörkret som kastar sig i vattnet med ett plumsande. Två huvuden dyker sen upp i vattnet en bit ut och jag förstår att jag överraskat två bävrar. Vad härligt det är att ha förmånen att bo så nära city men ändå nära naturen. Och att ha en hund som måste ut och motionera kropp och hjärna varje morgon. Denna vinter har jag haft närkontakt med både vildsvin och bävrar flera gånger.

Närmast Mälarens stränder har isen börjat lägga sig. Den skapar mönster. Mosaik som sakta gungar i vågorna. Det väcker min kreativitet. Nu måste jag sätta mig vid staffliet och måla lite...

Inga kommentarer: