Summa sidvisningar

söndag 5 januari 2014

Så här skapas en tavla

Ibland kan det gå till så här:
Först bestämmer jag mig för ett par eller tre färgnyanser som jag tycker harmoniserar med varandra. Just den här gången fick jag lust att måla med lila färg, det är inte så vanligt. Pannån är rätt stor, 50 x 70 cm och jag använder akrylfärg.
Jag börjar med att täcka pannåns canvastyg med vit och lila akrylfärg tills dess yta och sidor är helt "grundade". Eftersom jag blandar dessa två färger slarvigt så blir den lila färgen mörk på vissa ställen och ljus på andra. Precis så vill jag ha det. 


Sen funderar jag på vilka färger som skulle harmonisera med det vita och lila och kommer fram till att jag vill använda grått och svart också. Jag lägger på grått, svart och mer vitt flödigt och låter färgerna rinna som de vill medan jag vänder på tavlan flera gånger för att få dem att rinna åt olika håll.


Vid det här laget måste jag gå ifrån mitt staffli en stund för nu måste färgerna torka ordentligt. Sen börjar jag detaljstudera tavlan. Och då hittar jag olika figurer i den. De har liksom skapat sig själva, fötts fram i färgernas blöta kaos. Jag ser människor och fantasidjur, aliens och dinosaurier. Nu gäller det att låta dem bli synliga för andra åskådare också.


Så jag förstärker varelserna genom att förse deras konturer med svart färg. Än så länge ser det rätt tråkigt och livlöst ut så nu kommer första utmaningen. Att släppa in lite andra färger. Men inte vilka som helst. De måste "tycka om" de andra färgerna men ändå sticka ut lite.


Lila och guld känns rätt och jag lägger på guldskimrande akrylfärg i en del olika partier där jag tycker att den hör hemma. Inte på för många ställen, bara så det blir lite balans.
Sen kommer den sista och största utmaningen och det är att lägga in ytterligare en färg som känns lite "galen". Det är just den färgen som kommer att göra tavlan spännande. Den gör det där lilla extra för helheten och det är den som drar blickarna åt sig. Jag valde rött för att den färgen sticker ut ordentligt mot de andra.

Vid det här laget känner jag mig rätt nöjd med tavlan men förstärker ändå en del partier med svarta, tunna kanter. Lägger på lite mer av det lila och det vita där det behövs. Finjusterar lite. Går ifrån tavlan. Kommer tillbaka. Lägger på lite mer färg på något ställe. Finjusterar igen...
Plötsligt så känns den helt rätt och jag sätter mitt namn i ena hörnet och betraktar tavlan som klar. Så har ännu en ny tavla sett dagens ljus hemma hos mig!

Vill du se fler av mina tavlor gå in på
och klicka på "Konstnärsskap"
och sen "Min konst/My art"

Inga kommentarer: