Summa sidvisningar

tisdag 10 mars 2015

Schyssta lökar


Allium obliquum är en härligt limegrön lökväxt. Den riktigt lyser med sina vårgröna, klotrunda blomställningar. Höjden är c:a 40 cm. 



Plantan köpte jag av en föreläsare som gästade oss under ett medlemsmöte inom Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Första året kom en enda blomma, nästa år två. Jag har frösått den men blandat ihop sådderna, så de fick gå kompostvägen. I år ska jag nog prova på att föröka den igen. 

En annan häftig lökväxt är Allium vineale "Hair". Eftersom jag växte upp på det glada 70-talet med långhåriga killar, mods och musicalen Hair så tycker jag den här löken väl representerar 70-talets anda. Den står där med sitt spretande, gröna hår färdig att ge sig av till Woodstockfestivalen. Det är bara den blommiga långklänningen som fattas. 


Men man får vara lite försiktig med den här gynnaren. Varje "hårstrå" med åtföljande "hårsäck" bildar en ny grönhårig lök så fort de lossnar från själva huvudet!

Inga kommentarer: