Summa sidvisningar

onsdag 11 mars 2015

Vad finns under kjolen?

Vanliga snödroppar - Galanthus nivalis
I senaste TA (Sällskapet Trädgårdsamatörernas egen tidning) var det ett reportage om snödroppar. Det finns mängder av olika sorter. Men för att se deras egenheter och variationer så behöver man oftast titta under deras kjolar. Den som vågar lyfta på en sådan kjol upptäcker en värld av flärd och färgnyanser i grönt och vitt. En del snödroppar har t.o.m. gula stråk. 

Själv har jag varit lycklig ägare av två olika sorter förutom den vanliga. Jag har haft den turkiska som endast skiljer sig från den vanliga genom att den har bredare blad och lite större blommor. Men för att ni ska få en aning om vad snödropparna kan så visar jag ett gammalt foto på en Galanthus nivalis "Flore Pleno" som jag haft i min ägo men som har dött ut. På utsidan ser den inte så speciell ut men kolla in underkjolarna!



Det finns en hel del trädgårdsmänniskor som snöat in på Galanthussläktet. Har man börjat med en snödroppe kanske man inte kan sluta. Då har man blivit en galantofil!

Inga kommentarer: