Summa sidvisningar

söndag 15 mars 2015

Vallmofrossa

Vallmo är väl vackra! Synd bara att de är så kortlivade. De går inte heller speciellt bra att sätta i vatten i en vas. Nej, de mår bäst av att stå där de står.
När jag och sambon är på Gotland åker vi ofta runt på småvägar för att upptäcka mer av denna härliga ö. Vid en av dessa dagsturer, under en semester, åkte vi runt utan mål och njöt av omgivningen när vi plötsligt ser hur kornvallmo målade stora stråk i rött i den karga, gotländska naturen!



Kornvallmo finns både här och där på Gotland men jag har aldrig sett den i sån massupplaga som på det här stället. Men den är vacker även som solitär då den svänger sina knallröda kjolar i takt med vinden. 



För flera år sedan köpte jag frön till tre olika pionvallmo. Svarta, rosa och vita. Ni må tro att det blev en fin vallmoäng med dessa kontrasterande färger. I vallmokapselns innandöme bildas 100-tusentals frön vilket gör att man inte behöver vara utan nya plantor år efter år. Vallmofröna sprids ungefär som blåklockornas. Frökapseln torkar och till slut bildas små hål i toppen. När sen vinden blåser på de torra stänglarna så pytsas fröna ut lite då och då i lagom portioner. Kanske för att alla frön inte ska hamna på samma ställe? Naturen har ju sett till att allt är ordnat på bästa sätt. Kapslarna är vackra och jag har ibland låtit en sådan följa med ett presentpaket, som dekoration, ihop med fransade snören i olika färger.



De rosa, vita och svarta pionvallmosorterna har genom åren bildat konstellationer med varandra. Hoppat över skaklarna och "parat" sig med exemplar av en annan färg. Vallmon vill överleva till varje pris och då tar den hjälp av andra för att komma vidare. Samarbete!
Numera poppar (poppy är f.ö. det engelska namnet på vallmo) vallmo i rosa och röda toner upp lite överallt i min trädgård. Så blev resultatet.


Här börjar en av mina nya vallmo veckla ut kjolarna. Hur kommer den att se ut?


En del blir så här...

...andra blir så här.

Förra året samlade jag in en hel del frön från de här nya sorterna. Tänkte sprida ut dem på något ställe i trädgården där jag vill ha dem kvar och kanske även lägga ut dem i en Facebookgrupp som jag nyligen fått ögonen på: 
Plantor och fröer köpes, säljes och bytes. 
De här grupperna på Facebook som handlar om något specialintresse är roliga att vara med i. Jag är med i flera med olika inriktningar. Konst, återbruk, utstansat... Man ger och tar, får tips och idéer, kan sälja och köpa.

Det här är också en vallmo som vägrar lämna min trädgård. Jag blir inte av med den! Men vad gör det när den är så lysande vacker. Tror att den heter "Pizzicato".




PS. Alla sorters vallmofrön går att äta! De är riktigt nyttiga, innehåller mycket fibrer och vitaminerna A, E, B1, B2 och B6 samt magnesium, järn och kalcium. Skördas när de är helt torra. Förutom att ha dem i och på bakverk kan man torrosta dem i en stekpanna på låg värme eller mala dem i en gammal kaffekvarn eller mortel.

Inga kommentarer: