Summa sidvisningar

torsdag 26 mars 2015

Svettningar? Salvia är lösningen


Långt före klimakteriet fick jag reda på att salvia skulle vara bra för svettningar. Jag hade inte så svåra problem med min "övergång", den gick smidigt. Men speciellt under nätterna hade jag lite svettningar emellanåt. 
Eftersom jag är trädgårsnörd odlade jag egen salvia vilken jag köpte som småplantor hos plantskolorna på våren. Det finns vanlig salvia med helt gröna blad och salvia med spräckliga blad. Båda salviasorterna passar till klimakteriebesvär. Salvia är inte riktigt härdig i vårt klimat. Den spräckliga försvann efter en vinter, den gröna överlevde en vinter sen försvann den. Men det handlar om var den är planterad och i vilken zon. Ibland får man betrakta den som ettårig...

Salvia officinalis "Icterina"

På sommaren drack jag te på morgonen med några färska salviablad i, på vintrarna med torkade blad. Jag köpte på mig flera plantor med vanlig kryddsalvia och klippte ner den lite då och då och torkade "klippet" för framtida användning. 

Svettningarna försvann när jag började dricka salviate. Salvian är inte speciellt god. Men man kan ju lägga några blad i sitt favoritte så blir smaken mindre markant. Jag betraktade salvian som medicin så jag stod ut och vande mig vid smaken. 
Det tog något dygn innan salvian verkade på mina svettningar. Några gånger när jag skulle resa i tjänsten glömde jag bort att ta med mig salvia. Efter en hotellhelg så kom svettningarna tillbaka. Sen tog det ett par dygn med "behandling" av salviate innan besvären försvann igen. Jag lärde mig av mina misstag och efter ett tag tog jag för vana att ha med mig torkad salvia när jag reste bort.
Salvian gjorde underverk för mig, under en period av svettningar. Jag var "svettfri" i flera år. Vid något tillfälle har jag kollat på naturläkemedel mot klimakteriebesvär och då har, förutom nattljus och annat även salvia förekommit som en av ingredienserna. Ibland blir man förundrad över hur naturen hjälper oss med olika problem. Så var det förr. Sen kom man på att man kunde utvinna speciella ämnen ur växterna och tillverka dem på kemisk väg. Men man kanske tappade mångfalden. Ibland är kombinationen av flera naturliga ämnen i kombination det som är bäst.

En gång berättade jag om vad salvian hade gjort för mig, för en gynekolog, som ju möter den här problematiken med klimakteriebesvär ofta. Hon tog faktiskt till sig det jag sade. Hon kanske inte kan föreskriva detta naturläkemedel i sin egenskap av läkare men kan säga att "det finns de som har fått mindre svettningar av att dricka te på salvia så du kanske kan prova det"...

1 kommentar:

Eva sa...

Jag har inte märkt om jag är där ännu, men tack för ett bra tips. Och att blanda i salvian i sitt vanliga té är ju en jättebra idé!
Kram Eva