Summa sidvisningar

onsdag 17 juni 2015

Grön Glädje

Om man vill köpa växter och få inspiration av en riktigt entusiastisk idéspruta då åker man till Vad. I Kumla Vad 160, finns Lena Falks hem och plantskola Grön Glädje. Salavägen norrut från Västerås och så svänger man av till höger vid Hallstaby vid skylt Vad. Efter några km svänger man vänster. Skyltat.


Lena och hennes man David har under flera år byggt huset och gjort omgivningarna beboeliga och odlingsfärdiga. När jag hälsade på henne igår så hade hon nästan fått sina egna grönsaksbäddar klara och fått ut markduk, halm och plantor till bl.a. squash. Det är bråda tider för en odlare just nu. Lena står på "Bondens marknad" på Bondtorget i Västerås försommar som höst och det måste ju finnas produkter att sälja hela tiden. Det är nu som lagret av grönsaker och snittblommor grundläggs för hösten.
När jag kommer dit så väntar tusentals småplantor av aster m.m. på att planteras ute på de förberedda åkrarna. De måste ut NU! Men det är för vått i marken... Vädret spelar en stor och viktig roll för en "trädgårdsmästare". Lena försöker bortse från de sprängfyllda lådorna med snittblommor och koncentrera sig på annat. Det finns ju mer som måste göras på gården. 

Inuti det stora växthuset väntar flera tusen plantor på att vädret ska bli bättre.
Men det ska ju regna från och till hela midsommaren...
Jag imponeras av Lenas ordning i själva plantskolan. Där står krukorna på rad med bevattningsslangar. Plantorna är stora och fina och välväxta. Det är lätt att gå runt och titta i de prydliga raderna. Inte ett ogräs!



Just nu har Lena många tiarellor och heuchera (klockvippor och alunrot och korsningar dem emellan). Storlek på plantorna varierar. Har du tid att vänta på att plantan växer till sig så köper du en liten och billigare planta. Är du otålig så köper du en större. Jag föll för flera liljor. Stora fina exemplar med 3-4 plantor i varje som ska pryda min nya liljerabatt. 
Ibland hittar Lena någon planta som är speciellt odlingsvärd. HON har tålamod och söker tills hon får tag på den. En av de senaste är nejlikroten "Totally Tangerine" som blommar i hela fyra månader.


Skyar av denna orange nejlikrot lyser upp en stor rabatt hemma hos Lena.

Totally Tangerine. Varför just detta namn? Jo det är inte så konstigt,
Tangerine är en småcitrussort, vackert orange.
I en rabatt intill så hittar jag en lägre sort av nejlikrot. Som BARA blommar i tre månader! "Mai Tai". De här sorterna är så speciella så Lena får inte föröka dem själv, bara sälja köpta plantor!


Jag strövar vidare och hittar en makalös snöbollsbuske. Kommer ihåg att min mormor hade en sån... 
 

Jag går iväg för att fotografera den fina jordkällaren. Vet sen förut att den finns. Där är den med en mörkbladig fläder som skuggar ingången. Rabarberblommorna reser sig mer än manshöga bakom kullen. 



Jag hittar flera kraftiga plantor av en jordgubbe med ljust rosa blommor. Vill ha! Lena berättar att det är en ampeljordgubbe som är kraftigväxande och ger jordgubbar hela sommaren. MEN de plantor hon har är på tillväxt så jag får lugna mig.



Lena kan konsten att sätta ihop växter. Som trädgårdsdesigner och floristkunnig gör hon arrangemang som tar andan ur en. Vid växthuset ståtar den här höga krukan med ett urval av de klockvippor och alunrot som hon säljer. Jag var tvungen att köpa en riktigt mörk och en gul med mörkare mittfält. Varje blad från en sån här växt är som en blomma i sig själv. De blommor som spirar upp ur ett sånt maffigt bladverk är blott skira påminnelser om att frösättning är en av deras fortplantningssystem.



Till Lena kan du komma och handla oanmäld på onsdagar mellan 13.00 och 17.00 under sommarsäsongen. Vill du komma på besök andra tider så ring först! Nästa år kanske hennes nya skapelse, ett fik med nyttiga bullar och bakelser står färdigt. För Lena har planer. Hon ligger verkligen inte på latsidan. Inspirationen och energin får hon från glädjen till det gröna som växer och den nyttiga maten hon äter. (Jag kom även hem med en plåt för muffins med figurer av nyckelpigor, fjärilar, trollsländor och humlor. Dyr men "ska ha". Idag gjorde jag bröd i den. Till lycka för barnbarnen på midsommarafton.)


Lena Falk
Företag: Grön Glädje
E-böcker om nyttigt fika på ibooks. Http://goo.gl/g0bDd.3
Kontakt:
www.grongladje.se
0736-33 55 33





Inga kommentarer: