Summa sidvisningar

måndag 1 juni 2015

STA:s årliga växtmarknad lördag 6 juni


Sällskapet Trädgårdsamatörerna ordnar varje år på nationaldagen, som också är "Trädgårdsamatörernas dag", en egen växtmarknad. Under två intensiva timmar byter våra egna odlade plantor ägare och evenemanget är mycket populärt bland dem som vill fynda lite annorlunda plantor. Som kanske inte ens finns att köpa i plantskolorna. 
Fördelarna med att köpa växter av varandra, förutom priset, är många. Men den största är att plantorna stått i någon annans trädgård, i vanlig jord. De flyttas bara från den ena trädgården till den andra och har goda möjligheter att etablera sig bra.

Till den här marknaden kommer deltagarna med de växter de har att sälja för tillfället. En del har massor med växter, andra några backar med plantor. Även lite vanligare växter samt tomat- och grönsaksplantor finns att köpa. 
Ett lotteri, där alla säljare skänker ett par växter till prisbordet, anordnas.

I år har jag även fått tag på en kille som ska sälja kaffe och korv under marknadstimmarna så ingen behöver gå hungrig därifrån. På plats finns också folk från styrelsen ifall du vill gå med i föreningen. STA är en aktiv förening som ordnar öppna trädgårdar, föreläsningar, kurser, resor, lotterier, har ett bibliotek med låneböcker, ordnar shoppingresor till plantskolor m.m.

Jag håller i den här växtmarknaden. Jag har möjlighet att hyra dansbanan eftersom jag bor på området. Jag brukar komma med de självsådda plantor jag hittar i mina rabatter när jag rensar och plantor som blivit för stora och delats. Därför tar det tid att rensa en rabatt för mig. Jag går fram och tillbaka mellan planteringsbordet och rabatten och krukar upp de små plantorna och skriver etiketter till dem så man vet vad det är i krukan. Jag har svårt och slänga det som lever. Rätt som det är kanske det kommer någon och frågar efter just den växten.

Kom och  besök oss på lördag!
6 juni 10.00-12.00

2007

2008

2009

Inga kommentarer: