Summa sidvisningar

måndag 15 juni 2015

Iris högt och lågt

Jag har många olika irisar i min trädgård. Flera sitter i en speciell rabatt med bara iris. Där har ingen av dem bekänt färg än. Men jag är lugn. De kommer. 

Just nu blommar två jättehöga irisar på andra ställen. Det är en vit som är c:a en meter hög och har stora fluffiga blommor i mängd längs stjälken. Ibland är det så att man glömmer saker och ting... Jag vet inte var den kommer ifrån och inte vad den heter. Troligen en "present" från någon trädgårdsamatör. Praktfull är den i alla fall.



Den andra höga irisen är också c:a en meter men blå. Ljusblå blomblad upptill och mörkblå blomblad nertill. Med anstrykning åt lila och med gult "skägg". Den här irisen vet jag var den kommer ifrån i alla fall. Från Eva Robertsson, en STA-medlem, som generöst delade med sig av en planta vid ett besök i hennes trädgård.


En iris som redan blommat över är en liten dvärgiris som heter Laced Lemonade. Bara en decimeter hög men vacker och skir på något sätt med sin ljust gula färg. Så här pampig var den för några år sedan. På grund av gräs som vävt in sig bland dess rötter och genom mina nitiska försök att rensa bort det så har beståndet minskat. De jag tog bort sattes aldrig tillbaka utan fick byta ägare.



En annan av de små är Iris pumila "Orange Caper. Den kan man inte kalla skirt gul. Den är inte blyg av sig och lyser som en sol. Med dragning åt det orange hållet. Den blir åtminstone ett par centimeter hög.



Iris chrysographus, en mörk skönhet med smala blad. 3-4 dm hög.
Kommer från Michael och Elisabeth Terler i Smedjebacken.
Iris ruthenica, även den en mycket låg iris. Men den är värd att ligga på knä för!
Många är de irisköpare som genom åren grävt ner jordstammen för att de trott att den ska vara under jorden. Efter något år kommer den upp till ytan och då lägger man på ny jord, för ner ska den. Då uteblir blomningen. Den vågräta jordstammen ska ha det riktigt kallt under vintern. Då trivs irisen som bäst och ger många fina blommor till ägaren. 

Det finns de som inte vill ha iris i sin trädgård på grund av att jordstammen syns! De tycker det är fult helt enkelt. Men det finns folk till allt. En del som odlar funkior/hostor klipper bort blommorna för att bladen ska få trona i ensamt majestät. Och andra kan inte tänka sig att ha en gul blomma i trädgården. Nuförtiden frågar alla efter vita blommor. Allt ska vara vitt. Hus, inredning, växter och helst ska man gå omkring i vita spetsar också. En vän till mig ville ha en vit rabatt men kastade in en brasklapp: "Man kanske inte bara ska ha vitt?"
Nej, sa jag, för då ser du inte varje enskild blomma, allt blir ett vitt virrvarr. Blanda in växter med andra färger t.ex. blått (är modernt) eller/och lila eller rosa (är också modernt). Då framhävs det vita. Hon gjorde så och fick en riktigt tjusig rabatt. Jag har hört att hon även blandat in andra växter i helt andra färger. Det blev så bra så folk som går förbi hennes nya rabatt stannar och berömmer den! En vacker dag ska jag åka och "besikta" den.

I min trädgård är växter med all jordens och universums färger välkomna. Jag vill att det ska prunka och lysa både här och där. Under hela växtsäsongen ska det dyka upp blommor ur det gröna, som förvånar och kanske även förskräcker för även de svarta "fåren" har en fristad hos mig. Det är så jag vill ha det. Trädgården får inte under någon del av växtsäsongen bli tråkig och likriktad. Det vore så tråkigt om den vore förutsägbar. Då lämnar den inget övrigt till ägaren att upptäcka!

Inga kommentarer: