Summa sidvisningar

torsdag 4 juni 2015

Trädgårdsbesök hos Tarja Kalnins

Tarja Kalnins är numera med i styrelsen för Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Hon är duktig på att driva upp tomater och hon och jag brukar ha ett s.k. utbyte av dom. Jag bidrar med frön från tomater som jag tycker är odlingsvärda och hon sår dem och ger mig färdiga tomatplantor istället. Såna vänner ska man vara rädd om!

I går eftermiddag var jag hem till Tarja på Skälby och hämtade mina tomatplantor. Det var första gången som jag såg hennes trädgård. I en avskild del av den har hon gjort som jag, grävt ner ett badkar. Att ligga och gotta sig i under varma sommardagar. Dräneringen har de löst med en slang som går från avloppet ner i jorden och ut till häcken intill. Det finns alltså oftast fler lösningar på ett problem. Hemma hos mig har vi grus under badkaret. Minst en halvmeter i vilket vattnet rinner ut när jag drar ur "ploppen".
Badkaret är ett fynd från återbruket. Tarja hade turen att besöka återbruket precis som personen före henne skulle slänga ett vitt badkar. Hon bad att få det och på den vägen är det.


I en del av Tarjas trädgård har hon och hennes man skapat en japansk hörna. Som ännu inte är riktigt klar. Men den är vacker nog som den är. Nedan ser ni viloplatsen med ett av hennes konstverk. Hon har gjutit av ett rabarberblad i betong men platt för att få till en bordsskiva av det. I "ådrornas" urholkningar har hon lagt i vit fogmassa. Underredet är ett loppisfynd. Så vackert!



Ett litet barrträd reser sig ur bädden av mossa och linnea i den japanska hörnan.
Det här barrträdet var TREFÄRGAT!

Från dessa vackra stenpelares topp rinner vatten från en
pump ner bland stenarna som är fynd från Estland.
I rabatterna på framsidan ut mot gatan hittar jag den här vackra alunroten.



I en annan rabatt hittar jag en jättevallmo. Jag noterar att knopparna inte riktigt ser ut som mina därhemma. Lite uppnosiga! Men vackra med sina bulliga former. Tarja berättar att den här vallmon har frösått sig och att de nya plantorna har blivit annorlunda. Både till knopparnas form och blommornas utseende. Naturen gör lite som den vill men det är det som är charmen. Den har "fria händer" att göra som den vill.



Jag stannar framför ett annat konstverk som Tarja tillverkat i betong. Vill bara göra ett sånt jag med! Hon har doppat en gammal duk i betong, låtit betongen dra in ordentligt och lagt den upp och ner på ett plastfat som fästs med en skruv på en trä"påle" som fästs i ett jordankare. Där får duken torka. Dukens flikar är något längre i bakkant för att planteringen ska framhävas på bästa sätt. Kombinationen är helt underbar. Rosa tvillingblomma och alunrot med blad i kontrast till det rosa.
Björnen till höger är en Bukowskibjörn, ett loppisfynd som Tarja doppat i cement för att bevara den för eftervärlden. Fatet som björnen sitter på har också skapats av henne. 


Folks kreativitet fascinerar mig. Jag njuter av att gå runt hemma hos folk och titta på vad de åstadkommit. Då menar jag inte det som bara inhandlats och ställts på plats utan det där lilla extra. Gamla saker som piffats till, hemmagjorda grejer, tokiga idéer, vackra arrangemang, udda stilleben och konstverk som skapats av personen själv... Att ta efter någon annan är inte så svårt men att vända och vrida på idén och göra den till sin, kräver sin man. Eller kvinna.

Innan jag åker hem får jag nöjet att se Tarjas hem inifrån också. Hennes toa gör mig mållös. Golvet är gjort av ett lärkträd som sågats ner i trädgården. Fönsternischen är ett hantverk för att ge ett vanligt fyrkantigt fönster en maritim känsla. Varje detalj i det här utrymmet är genomtänkt och utformat med kärlek. När man sitter på toan ser man ut genom ett runt "fartygsfönster". Tarja har målat utsikten. Det består av blått hav och grå kobbar. Bakom dörren hänger ett fisknät med havets fångster. Alla detaljer finns med, nästan så man känner sig lite sjösjuk fast "båten står i hamn".



I arbetsrummet finns en tapet med björkar på ena väggen. Tarja talar om att hennes efternamn, på finska, delvis betyder björk. Vem som helst kan sätta upp vilken tapet som helst men bara någon enstaka människa gör tapeten till sin "egen". Tarja sågar till några träbitar och tillverkar en liten fågelholk och spikar fast den på väggen av svartvita björkar. Wow! 


Inga kommentarer: