Summa sidvisningar

tisdag 23 juni 2015

Kålask som smakar kål?


2002 köpte jag en kålask (Fraxinus excelsior Crispa) på Zetas trädgård. Tretton år senare har den nått en höjd på c:a 2,5 meter. Det är alltså ett träd som inte har så bråttom uppåt!
Bladen är vackert krulliga och glansigt gröna. Ett sånt där träd som vi Trädgårdsamatörer gärna vill ha. Inte så vanligt. Och lite annorlunda.


Igår gjorde en trädgårdsbesökare mig uppmärksam på att det kröp larver i kålasken. Va?
Det är ju en ask. Visserligen kallas den kålask men för övrigt ingen likhet med annan kål.
(Om det nu är kålfjärilslarver, vilket inte är säkert.)


Vid närmare besiktning såg jag massor av läckert knallgröna larver som var i färd med att rensa min kålask på lövverket. Jag hämtade en burk och började plocka dem.


Rätt som det var så såg jag en pilfink sitta i kålasken och plocka larver. Yipheee! På friggeboden, fem meter från kålasken finns en fågelholk och i den skriker hungriga pilfinksungar hela dagarna. Vilken tur att det är så nära till "livsmedelsbutiken"!
Naturen ger och tar. Ibland får man oväntad hjälp när man minst anar det. 


Inga kommentarer: