Summa sidvisningar

torsdag 15 oktober 2015

Höstjobb


Badkaret är "stängt" sen några veckor tillbaka. I år blir det inga mer bad där. Sjövattnet stängs av i början av oktober och då är det redan för kallt för att bada nåt mer. Om jag vill så kan jag naturligtvis fylla karet med varmt vatten inifrån huset. Men jag föredrar ett svalkande bad i mälarvatten under sommaren.

Mina trädgårdsdekorationer ligger i en hög på gräset och väntar på att bli rengjorda och inflyttade i "boa". När rabatterna är vårstädade då blir de högtidligen utställda på sina platser igen.


Trots flera nätters minusgrader så finns det lite att skörda fortfarande. Idag klippte jag ner de myntor som fanns kvar och lade på torkning. Chokladmynta, grönmynta och grapefruktsmynta. De kommer nog väl till pass som smakförstärkare i ett värmande te i vinter.


Alla morötter är nu uppgrävda och idag skalade jag dem och skar dem i bitar och frös in till vinterns grytor. Men nu är det sista gången jag odlar morötter. Morotsflugan gör allt för att motarbeta mina odlingar. Morötterna är fulla med hål efter pyttesmå maskar så det är ett digert jobb att frisera dem till ätbara bitar.


Vindruvorna hänger i klasar i "kaffeburen" och har inte tagit det minsta stryk av kylan, än.
Igår gjorde jag saft på några liter. Det gjorde jag även på den estländska staketvindruvan Zilga för några år sedan. Det blev jättegod saft som användes som alkoholfritt alternativ vid fester. Med några isbitar i blev det en väldigt god och "vuxen" dryck.


Det är något speciellt med de sena överlevarna. Precis som med de första växterna som trotsar vårkalla vindar. Min rosa, höga chrysantemum (utan namn) blommar oförtrutet vidare med rosa skyar trots natt efter natt med minusgrader. 






Inga kommentarer: