Summa sidvisningar

lördag 24 oktober 2015

Nötter och mossa

Ekorrn' satt i granen
skulle skala kottar
för Rosa hade tagit hans hasselnötter...


Vi har en häck av hassel på tomten. Den klipps på höjden och bredden varje år. Därför blir det bara några enstaka frukter, inuti bladverket, och dem tar ekorren redan innan de mognat. På morgonpromenaden fick jag se en ensam hasselbuske som släppt alla sina frukter. Det låg massor på backen. Hundbajspåsar är bra till mycket. I dem har jag plockat allt från svamp till mossa och nu hasselnötter. Två fulla påsar blev det av en enda buske.
De här nötterna är betydligt godare och mer smakrika än de man köper till jul som har legat länge och torkat. Sorry, herr ekorre och alla små skogsmöss, nu ligger de snart i Rosas mage.


Hasselnötterna var inte det enda fynd jag gjorde under promenaden. Hittade en gammal avskrädeshög med en del glas, koppar och två sockerkaksformar. Formarna tog jag hem och tvättade. Den runda förseddes med olika mossor, lummer och vallmokapslar, röda höstlöv m.m. Nu står den ute på förstutrappen.


Den avlånga bakformen pryddes med liknande fynd från naturen men även ett ostronskal (rester från en skaldjursplatå på Kajplats 9) som jag försett med en pärla. 


Ett par grannar kom över och fikade på eftermiddagen. Vad skulle jag med två arrangemang till? Nu står den avlånga skapelsen på deras förstutrapp. Tänk vad mycket man kan göra av litet. Allt behöver inte kosta pengar. Bara lite fantasi.



Inga kommentarer: