Summa sidvisningar

tisdag 20 oktober 2015

Höstliv

Nu har jag haft en härlig helg i Stockholm på hotell ihop med sambon. Med mycket mat och dryck och lite shopping. Hunden var inackorderad hos några vänner som tyckte det var kul att få ha honom några dagar. Solen strålade och jag gick omkring utan ytterkläder. Förmiddagsfikat på lördagen intogs på en uteservering i Kungsträdgården i strålande sol. Inget jag förväntat mig men en härlig bonus.


Igår åkte jag iväg för att hämta hem doggen. Jag hade med mig staffli, pannå och färger och blev kvar hos min kompis och hennes man hela dagen. Där har man det bra må jag säga. Fika serveras när man kommer, sen blir det lunch vid ettiden och så eftermiddagsfika runt tre... 

Början till en ny tavla blev det också. Jag ska nu sätta igång att producera lite konst så jag har något att visa upp till första advent. Då ställer jag och Annette Stocker ut våra alster i hennes galleri i Dingtuna. Vädret var helt i min smak. Disigt, dimmigt och molnigt. Då känns det skönt att krypa in i stugvärmen och måla. Idag gjorde jag tavlan klar och fortsatte på två till som jag har på gång. Som vanligt numera jobbar jag med bladmetall. Guld, koppar och silver. Jag älskar glittret i detta material. Bladmetallen är tunnare än lövtunn. Det gäller att inte var kladdig om fingrarna för då sitter den där istället för på tavlan. Inte heller får man nysa eller göra hastiga rörelser för då tar vinddraget med sig de glansiga småbitarna på en resa genom rummet man befinner sig i. 


På den här tavlan har jag använt både guld, koppar och silver. Sambon upplyste mig om att den här tavlan med fördel ska exponeras med lite släpljus för att riktigt komma till sin rätt. Inte rakt framifrån som det ju blev med kameran. Som vanligt när jag målar så hittar jag figurer i färgerna.

Högst upp på höger sida kom det fram två kvinnor och en man
(Edward Blom?).

Längre ner fanns en kvinna (Astrid Lindgren?) och en man (Björn Ulvaeus?)

Till vänster fanns en man (Beethoven?) och en kvinna. 

Det har blivit min melodi att måla på det här sättet. Förr hade jag ett motiv i huvudet när jag satte mig ner vid pannån. Nu har jag bara färger i huvudet. Jag börjar med dem och när jag blandat och lagt på lager av färg med olika "tillhyggen" då framträder någon slags vision men inget motiv. Än. Så jag fortsätter och till slut blir det nåt...
Färgerna och formerna får liksom bestämma. Och så plötsligt finns det figurer lite här och var. 

Det känns skönt att ha släppt kontrollen efter många år. Nu låter jag färgerna och fantasin flöda. Det är så himla roligt att prova sig fram med svampar, plast, palettknivar, tårtpapper, relieffärger, tusch, urklipp m.m. 

Nu lämnar jag trädgården några månader för ett annat kreativt liv!



Inga kommentarer: