Summa sidvisningar

tisdag 13 oktober 2015

Trädgård ska vara roligt!

Numera prenumererar jag inte på några trädgårdstidningar. Det känns som att samma saker återkommer om och om igen. Och jag blir så trött på att redaktionerna tar ner trädgårdsarbetet på en nivå som känns "dummare än dummast" typ:
När du ska plantera en växt behövs spade, jord...
Det är bra att det finns trädgårdstidningar för nybörjare men jag tror inte att noviser i trädgården börjar med att prenumerera på en trädgårdstidning så höj nivån lite grann. Nu i höst låter det så här:
Tvätta av dina trädgårdsredskap från smuts och lera innan du ställer in dem för vinterförvaring, så håller de längre...

Idag läste jag i alla fall en trädgårdstidning som jag fått av en väninna som förser mig med utlästa tidningar av olika slag. Trädgård ska inte vara så seriöst, det ska vara roligt också. Engelsmännen har en bra balans. Vad sägs om att plantera växter i en "Hanging bra-sket"?


Eller varför inte i "Plant-pants"?


Det är en fördel om plaggen är stora så man får rum med mycket!
Jag är en sån som älskar när man tänker lite utanför ramarna. När man hittar egna sätt att skoja till det på. I Julita hade man, för några år sen, grävt ner en trädgårdsmästare!
Eller kanske bara hans stövlar?


Att tänka utanför ramarna kan också betyda att man komponerar växterna lite annorlunda. Tunnan med piplök är från Julita den med. Tunnan och löken ihop blev en hit!


Jag själv grävde ner en förbipasserande för några år sen...
Av betong kan man göra mycket om fantasin får fritt spelrum.


I Gåsfors trädgård i Smedjebacken fanns den här hemmagjorda hatten av höns- eller kycklingnät, mossa och lite blommor.


Mossa är vackert. Just nu letar jag efter en enkel stol i någon slags metall som jag kan klä in i mossa. Och ha som ett stilleben i trädgården. Finns nog på nåt loppis nånstans.

Kvinnan av gräs nedan är överkurs! Men såååå vacker. Helt underbar. Jag älskar sånt här. En kombination av trädgård och konst. Kanske för att jag är en sån kombination själv. Alltså en kreativ trädgårdsnörd. Jag väljer inte bort något av mina intressen. Jag kombinerar dem istället.


1 kommentar:

Elisabeth sa...

Nääe....vad jag vill skapa den där kvinnan ! Usch nu fick jag en massa nya tokiga och roliga ideér !! Hihihi...tänk dig henne som skogsrå utmed min påbörjade Trollstig...lite nonchalant sådär som en nymf eller en vilande skogsrå....Hur har de gjort henne tror du ???
:D

Kram Elisabeth