Summa sidvisningar

söndag 10 juli 2016

Liljor, liljor, liljor!


Förra året bestämde jag mig för att samla de flesta av mina liljor på ett ställe. För att kunna hålla lite koll på liljebaggarnas favoritföda och för att den här söderrabatten var torr och alldeles perfekt för lökväxter. Att komma hem efter några dagars semester på annan ort och se dessa skönheter ha slagit ut sina kjolar i sommarsolen, det är en fröjd för ögat.

1997, alltså för hela nitton år sedan, inhandlade jag mina första liljor. Ett paket med olika liljor från Bakker. Och de har troget blommat år från år trots att jag flyttat dem några gånger. Trots att Bakker har fuskat med fotona i katalogen emellanåt och trots att deras plantor ibland varit små och dåliga så höll i alla fall deras liljor bra kvalitet.
"Grand Cru" är en av dem som återkommer år efter år.


"Nove Cento" likaså.


Förmodligen kommer nedanstående lilja från Monica Yngvesson i Gussjön en gång i tiden. Jag har köpt flera små mörkröda liljor av henne. En senast i år. Jag har en förkärlek för de här mörka skönheterna.


Precis som de estländska liljorna (Lilium balticum) har den här mörkröda mörka prickar på blombladen. Jag har haft några sådana i olika färgkombinationer. Men tyvärr är de borta nu. De stod för fuktigt.


  

Här kommer lite mer ögongodis:





"Italia"

Nu väntar jag på att trädliljorna ska slå ut. De är på G!


Trädliljorna är riktigt maffiga. Höjden går inte av för hackor och knopparna är gigantiska. Jämför med den stora mörkt orange liljan nere till höger på fotot!

I gamla trädgårdar kan man fortfarande hitta brandliljan. Den är orange med uppåtställda blommor. Jag har haft en sådan, tagen från en torparträdgård, men den försvann. Kanske tyckte den inte att min trädgård var tillräckligt gammal...

Lilium bulbiferum








1 kommentar:

Elisabeth sa...

Vilken paradrabatt ! :D En Brandlilja kan vi gräva upp hos mig ;) Man blir glad av alla färger :) Min orientaliska lilja Patricias pride blommar nu med åtta blommor samtidigt och några knoppar finns kvar ! Jättekul att hon överlevde hos mig och har växt till sig !
Kram
Elisabeth