Summa sidvisningar

onsdag 13 juli 2016

Vilt och vackert


Strandkvanne skulle platsa i den finaste trädgård. Det handlar ju om det betraktaren ser, som vi vet... Kvanne heter Angelica på latin, Angelica archangelica och strandkvanne är en subspecious "litoralis". Den är pampig i både bladverket och blomställningen. De flesta flockblomstriga växterna älskas av insekter och kvannen är inget undantag. I varje blomma som jag fångade med mitt objektiv idag så satt det minst två olika insekter. 


Sötväpplingen är inte jättevanlig. Mer eller mindre beroende i vilket landskap man befinner sig i. Vid Östersjön hittade jag denna gula ärtväxt som också finns i en vit variant, vit sötväppling. Vad skulle den annars heta?



En växt som jag redan som litet barn noterade var gatkamomill. Jag visste ingenting om den förrän jag började studera den svenska floran på 80-talet. Men tyckte nog att den var lite annorlunda redan när jag var liten. Den har bara en knopp. Inga blomblad!
I "Den nordiska floran" står den som vanlig men jag har märkt att den inte alls är lika vanlig som när jag var barn. Vad nu det har för värde i botaniken...


Nedan ser ni att gatkamomillen bara har korgar utan strålblommor. Det är kanske det som gjorde den så fascinerande. Den var annorlunda än alla andra växter!


Jag och syrran lekte ofta affär hemma hos mormor och morfar när vi var små. Vi använde naturligtvis det vi kunde få tag på, t.ex. växter. Maskrosknoppar var ägg. Maskrosblad var fiskar. Många är vi nog som är födda på 50-talet som använde ängssyrans bruna frön till "kaffe" som man köpte i lösvikt. 


Ett tag på 80- till 90-talet var det mäkta populärt att torka växter och göra fina buketter av som höll sig i åratal. När hösten kom plockade man renfana i mängd, torkade och gjorde evighetsbuketter av dem. 


Jag plockade risp och andra eterneller under den preioden, satte dem i det mjälla fruktköttet i en trädsvamp och vips hade man ett stilleben/prydnad som höll i evighet.
Men modet är inte konstant. Efter en tid var det fint med torkade smörblommor och Ernst Kirschsteiger upphöjde senare även gräset till högre höjder. Han gjorde ljuskronor av det!
Modet varierar och vi med det.




Inga kommentarer: