Summa sidvisningar

lördag 9 juli 2016

Mer att hämta från rabatterna


Många växtnördar är generösa och trevliga människor. Runt årsskiftet när jag började beställa (och sälja) chilifrön så fick jag en hel del nya kontakter. En av dem jag beställde chilifrön ifrån skickade med lite gratisfrön till "Turkisk aubergine". Jag trodde det var mörklila, stora chilifrukter men vartefter fröna grodde insåg jag att det här var ingen chili, det VAR en aubergine! Nu frodas den i växthuset och massor med blommor lovar gott.

Björnbäret som växer vid vår husvägg har massor av blom och bär på gång. Tredje året i rad ger det oss så mycket bär så jag kan göra min sambos älsklingsmarmelad på dem och även mycket annat. Frysa in, sylta...


  

Idag, efter några dagar borta, plockade jag av de vita smultron som växt och mognat i den torra rabatten invid huset. 


För några år sedan köpte jag en "Ananasjordgubbe" och den fortsätter att reva sig i samma, torra rabatt. Den är lite rosa i färgen och har röda frön och smakar lite av frukten den fått sitt namn ifrån.


Jag har även några plantor av en jättejordgubbe. Odlar dem enbart för sambons skull eftersom jag har varit gravt allergisk mot dessa frukter. Numera kan jag smaka några utan att få vidrig magvärk. 





Inga kommentarer: