Summa sidvisningar

fredag 9 juni 2017

En paus i växthuset

 Min kropp funkar sisådär. Ibland är det fullt ös, ibland tappar jag massor med fart. Men jag ger aldrig upp. Det som intresserar mig ger mig energi så jag försöker se till att för det mesta göra sånt som gör mig glad. Nu har jag haft några down-dagar då jag knappt orkat något alls men idag fick jag lite ork tack vare vädret som lockade ut mig på förmiddagen. Sen kom regnet och jag valde att flytta in i vårt mysiga växthus för att vila i tystnaden och hämta krafter till nya storverk.

Inne i växthuset frodas nu elva olika chili. Bl.a. denna runda, uppåtväxande chili som heter "Chocolate Cherry". Den är grön som ung sen blir den mörkt vinröd.


"Hungarian Yellow Hot Wax" är en fantastisk chili som är lagom stor att stoppa t.ex. ost inuti och lägga på grillen. Tycker man om stark chili tar man den som den är och proppar den full med vanlig ost eller getost och lägger den på grillen. Vill man göra den lite mildare delar man den på längden, skrapar ut membran och frön som innehåller den mesta hettan, och fyller halvan med ost. Och lägger på grillen...


Ikväll satt sambon och jag i vårt underbara växthus och insöp dofterna av blommande citronplanta. En aning likt liljekonvaljdoft. 


Vi har redan skördat två underbara citroner och nu är det fler på gång. 


Mina olika chili trivs bra i växthus och med självvattnande krukor från IKEA så behöver man inte vattna dem ens en gång i veckan!

För något år sedan provade jag att odla physalis. Både frösådd och köpta plantor men inga hann gå i blom och frukt så jag insåg att det inte var något för mig. Men av en STA-kompis fick jag "tidiga physalis som smakade fruktigt". De hette "Aunt Molly". Google är det bästa som hänt mig och jag kollade in dessa fruktiga physalis. Det är inga nya upptäckter minsann utan från slutet av 1800-talet. Och de är polska! När jag kommit så långt så går det upp ett ljus för mig. Det är därför de mognar på 70 dagar! De är ju från vår egen kontinent. 
Väl utplanterade i större krukor har de tagit fart med en explosions hastighet!


Jag har en hel del extravaganser i mitt växthus men den afrikanska klängliljan tar priset. Den är så perfekt att ha i ett varmt växthus för den har knölar och de behöver inte ha vatten stup i kvarten. I år har jag fyra krukor med denna underbara lilja och den har precis börjat blomma! Inte undra på att man blir lycklig varje gång man går in i växthuset.




Inga kommentarer: