Summa sidvisningar

tisdag 20 juni 2017

Konstverk i trädgården: Retro, sten och trä

"Skönheten ligger i betraktarens ögon..." Tur är väl det. Annars skulle alla vara ute efter samma saker. Krukan på bilden nedan fick jag av en granne häromdagen. Den var lite skamfilad, hade använts "med omsorg" men jag tyckte att den var så fin. Lite retro... Så jag behöll den och den fick ett användningsområde. Jag har numera växtetiketter i den.


Och vilken tur att jag sparade min gamla vattenkanna sen 70-80 talet! Den är så härligt orange. Sprickor i botten hade den men de är numera lagade och nu kan den användas till det den är menad till - att ha vatten i. Jag älskar den nästan mer nu än när jag köpte den.


Gamla bakformar är perfekta att göra växtarrangemang i. Speciellt med växter som tål torka för mina står väldigt torrt, under skydd i trädgården och där behöver de bara ha några droppar då och då. Men de skulle lika gärna kunna lämpa sig till gå-bort-present med något annat trevligt i.


En annan plåtbunke har jag borrat flera hål i botten på. Den har också prytts med taklökar för den står torrt under ett takutsprång. Kakformar och bunkar kan man hitta på loppis för 10-20 kr!


Morfars gamla oljekanna till hans bussar, är numera rostig men ett vackert blickfång i trädgården. Dessutom användbar som vattenkanna.


I "kaffeburen" av armeringsmatta har jag hängt upp ett gammalt fönster med slitna bågar och glas. Så att jag har lite utsikt mellan vinrankornas slingrande stammar och klasar.


Jag har en förkärlek för stenar. Många sorter har följt med mig hem från semesterresor genom åren. Jag får aldrig nog tydligen!


Folk har fått för sig att jag gillar grodor så jag får någon prydnadsgroda då och då. Numera har jag samlat alla vid det nergrävda badkaret. Grodor gillar ju fukt...


Det finns andra saker i naturen som tilltalar mig också. Trä!
För många år sedan hittade jag en gammal pollare i trä, utan ägare. Den fick en plats vid stranden vid dammen. En liten försynt fågel har tagit den i anspråk.


En jättestor rot hittades vid strandkanten. Genomdränkt av Mälarvatten efter att ha legat i åratal och guppat i vågorna. Den blev också min för många år sedan.


I skogen kan man hitta andra slags "träbitar". Om de bara har den rätta karaktären så kan jag släpa dem hur långt som helst för att få hem dem till trädgården.


Ett strandfynd till. Intill växer en vacker daglilja med vit- och grönrandiga blad (Hemerocallis fulva "Kwanso Variegata").


Mälarvågorna bringade även den här träbiten till mig. Det var bara att klafsa ner i vattnet och hämta den för jag såg potentialen. Det var ju en kropp. Början till en ängel. Konstnären var en bäver. Jag bara hjälpte den lite på traven med ståltråd och kycklingnät.


Fortsättning följer, för det finns mycket mer av den här varan bland blommor och blad i min trädgård.




Inga kommentarer: