Summa sidvisningar

söndag 18 juni 2017

En salig blandning

I min rabatt med vivor växer två skönheter. En mörkt ceriseröd med röd mitt och en rosa med orange mitt. Det är japanska vivor - Primula japonica. Den ljust rosa heter "Apple Blossom". Den mörka har jag inget namn på men den är vacker ändå...


Förra året köpte jag ett par borstnejlikor av en STA-vän. Då var de bara små plantor eftersom de är tvååriga och blommar först år två. I år är det "år två" och de fick bekänna färg. Flera av dem är mörkt röda, med mörkare nerver på blombladen och en av dem blev knallröd. Nästan självlysande. Fotot gör den inte rättvisa.


En låg, vit näva blommar just nu med stora blommor. Den är så friskt grön i bladverket.


Blommorna är riktigt, riktigt vita med vackra pistiller i ljust, ljust gult. Den här nävan har jag fått av en trädgårdsvän som inte hade namnet klart för sig.


Just nu blommar en vit stjärna, en slags Ornithogalum. Kanske balansae? Bladen är många och gräslöksstora och blommorna är så kritvita så de lyser!



Den variegerade kirskålen behåller jag för säkerhets skull i en kruka. Den är så vacker med sitt tvåfärgade bladverk. Småbladen är saftigt knallgröna och vita men när bladen är fullt utvecklade så blir de mer benvita och blågrågröna.


Vad vore en mojito utan grönmynta? Nu börjar mojitodrinkarnas tid och jag älskar dem. Går gärna ut och nyper av en topp när drinken är klar och låter den avge lite arom i den gröna isiga drinken.

Myntor bör begränsas annars tar de lätt över. Min grönmynta växer i ett stort cementrör och där frodas den i ensamt majestät. Jag kan inte låta bli att dra med fingrarna över bladverket när jag går förbi. Då frigörs aromerna och står som en sky runtomkring mig.


Den lilla sandliljan (Anthericum ramosum) växer på Gotland i stora fält. Om man vet var man ska leta... För flera år sedan blev jag lycklig ägare till en sån. Jag blir lika glad varje gång den blommar.
Lika glad blev jag när jag fick en stor sandlilja (Anthericum liliago) av en STA-vän.  Jag visste nämligen inte att det fanns en stor variant av denna gracila, vita lilja. Båda sorterna sprider sig lite med frö så jag kan göra andra människor glada också.

Här är den stora sandliljan. Hos mig växer den i sanden intill dammen.



Inga kommentarer: