Summa sidvisningar

torsdag 5 juni 2014

Emellanåt tror man att man vet allt

Inte förrän man börjar sätta sig in i olika saker så inser man hur lite man vet. När jag började studera svenska vilda växter insåg jag vartefter att jag bara nuddade lite vid all den kunskap som finns. I början trodde jag att det bara fanns liten blåklocka, stor blåklocka och ängsklocka. När jag började titta i Sveriges flora insåg jag att det fanns många fler. Maskros är ju maskros men i den genren fanns det många, många fler sorter. Som jag aldrig kunnat föreställa mig.
Samma sak har jag upplevt i andra länder. I Afrika finns det inte bara en sorts giraff. Det finns tegelstensgiraff, sudangiraff m.fl. Inte ens zebran får vara ensam om sitt namn. Det här är en "vanlig" zebra.


När jag åkte på safari i Kenya upptäckte jag att det fanns en "Grevy Zebra" med tunnare linjer.


Idag, på en safari i Västmanland, upptäckte jag ytterligare en art - hästzebra. Ibland tror man att man sett allt men så inser man att man inte ens sett en bråkdel av vad livet har att ge.
 
 
 

Inga kommentarer: