Summa sidvisningar

torsdag 26 juni 2014

Liv och död i trädgården

Idag hittade vi en död fågelunge. Kanske är det en pilfinksunge. Vi har flera holkar uppsatta i trädgården där pilfinkar och blåmesar hyr in sig. Vi har en web-holk vilket är riktigt intressant. Man får följa hela skapelseprocessen via en kamera i holken som projiceras på en tv. För något år sedan så var det talgoxar i holken. Då såg vi allt som hände för talgoxarna är ordningsamma fåglar och lägger sin ägg prydligt i boet. Men pilfinkarna är tvärtom. De är slarviga med sitt bomaterial. Eller så månar de om sin integritet. De packar sitt bomaterial ända upp till taket på holken så att vi inte ser någonting. Några gånger har vi gått upp på stegen och plockat bort lite av det översta bomaterialet. Nästa dag när vi slår på tv:n så ser vi noll! Pilfinkarna har täckt över kameran, igen. Smarta som de är. De vill vara ifred. 
 

De flesta som känner mig vet att jag gillar insekter. Jag fascineras av deras fullkomlighet. Trots att de är så små så fungerar de precis som vi människor. De har hela "kitet", precis som vi är utrustade. Men allt ryms i en kropp på ett par millimeter.
En gång i tiden så provade jag att fotografera med mellanringar på en systemkamera och fick världens bästa bilder på bladlöss som kröp omkring på en stjälk. Det kändes som om jag upptäckte en ny värld. Som jag tidigare inte varit delaktig i. Helt plötsligt fick jag inblick i deras liv på ett speciellt sätt.

Något som jag också upptäckt är att för varje växt som jag burit hem till trädgården och planterat så har jag skapat ytterligare en möjlighet för en ny art att skapa ett hem hos mig. Idag har jag över tusen olika arter av växter i min trädgård och det finns alltid en insekt som gillar någon av dem. Varje år så hittar jag en insekt bland mina blommor, som jag aldrig sett förut.

Finns det nyckelpigor med vita prickar? Javisst. Sänker man blicken och letar bland blad och blommor så finns de där. Alla de små. Var snäll mot dem, alla har de en uppgift här på vår jord.


Inga kommentarer: