Summa sidvisningar

torsdag 26 juni 2014

Kaffebur och vedbod


I går kväll satt jag i min grönskande "kaffebur" och filosoferade. Tittade ut över mina domäner och konstaterade att jag var rätt nöjd med dem. Trots ogräs här och var och trots att inte alla partier på tomten ens är vårstädade än. Kommer tid, kommer råd.
Kaffeburen är ett påhitt av mig och som förfinades tekniskt av min sambo. Det är en bur gjord av armeringsmatta. Med korrugerat plasttak så att man ska kunna sitta där även när det regnar. Runt buren har jag planterat vin. Det är meningen att vinet ska klänga i hela armeringsmattan och bilda gröna väggar och tak. Förra året fick vi en druvklase från en av rankorna. I år får vi betydligt fler. Så i höst sitter vi där och myser under varma augusti- och septemberkvällar med ljus tända. Blir vi hungriga så sträcker vi bara upp en arm och plockar ner en klase druvor. Det kan man kalla livskvalitet!

Humle och Dumle tittade ner på mig, där jag satt i kaffeburen, från sitt "bo". De bor i en håla i vedboden. En rolig lösning på ett litet problem. När sambon byggde vedboden så blev det en liten öppning ovanför dörren. Där konstaterade vi att fåglar kanske kunde flyga in. Så jag klurade en stund och hämtade sen Humle och Dumle som vi satte fast i öppningen. Sen dess har de som sin uppgift att vakta vedboden från inkräktare.


Det var inte den enda tokiga idéen vad gäller vedboden. Min ena dotter skulle komma och hälsa på när vedboden precis hade blivit klar. Så jag bestämde mig för att ha invigningsparty där. Jag köpte skumpa och gjorde små snittar och när dottern anlände så tågade vi alla ut i vedboden och invigde den. Inuti boden sitter en lampa med sensor som tänds när man går in där, så vi behövde inte stå i mörkret.
Undrar vad grannarna tänkte (om de såg oss) gå ner till vedboden allihop den där dagen för ett tiotal år sen, gå in i den och stänga dörren om oss och sen bli kvar där en bra stund!

Det här var bara några av alla de tokiga idéer som poppar upp i mitt huvud. Så vid det här laget är nog grannarna luttrade.

Inga kommentarer: