Summa sidvisningar

torsdag 2 april 2020

...och det blev morgon och det blev afton den andra dagen i april

En vända till återbruket och att veckohandla hann vi med före kaffet idag. Vi kom hem till en lite mindre björnbärskaka än när vi åkte hemifrån! Den lilla snoken hade hoppat upp på en utdragssoffa, tagit vägen över bordet med sådder och över till köksbordet. Där hade han fått hål på plasten till sockerkakan och tuggat i sig en del...
Inte undra på att vattnet i hans skål nästan var slut när vi kom hem. Han blev väl torr i munnen av allt socker!


Meteorologerna hade utlovat regn på eftermiddagen så vad passade bättre än att så lite sallad. Det blev vanlig plocksallad (Amerikanischer Brauner), vintersallad (Vit) och salladssenap (Moutarde Rouge Metis). Jag lämnade lite plats för annat också. Vad vet jag inte just nu men jag hittar nog på något. 


Molnen rullade in över Västerås och vindarna tilltog. Jag hittade tre fröpåsar till som jag kunde så inomhus. Bara att preppa krukor ute för att göra resten av jobbet inne. 
Basilika är inte min grej. Att så alltså. Men att köpa färdig och ta sticklingar vartefter, det är lätt som en plätt. Basilika sätter rötter fort i ett glas med vatten så man blir aldrig utan om man lägger manken till. När man tagit några stora blad upptill så klipper man av stjälken, rensar den från småblad och sätter i vatten. Rötter växer ut på någon vecka och så är det bara att plantera om. 


Men om man råkar ha några basilikafrön kvar från förra året så kan man ju inte slänga dem. De åkte ner i jorden. Nyzeeländsk spenat provade jag för första gången 2018. Den är inte härdig hos oss men bladen kan man ha i sallad så det lät ju bra. Jag tyckte inte de tillförde så mycket till mina sallader men jag kunde ju inte slänga fröna. De åkte ner i en kruka de med. Kanske någon annan som vill prova på?

Jordmandel var en ny upptäckt. Den ligger just nu i vatten över dygnet. Sen ska jag plantera knölarna inomhus innan de ska ut när det blir varmare. För skörd i höst. Knölarna blir c:a 2 cm långa och har en nötlik smak. Det som fascinerar mig är att de är ett arv från 1200-talet! 
När de vuxit till sig ska jag sätta dem i en stor kruka. Kanske får dessa exklusiva rotfrukter få komma in i växthuset. Jag har inte bestämt mig än. Därinne brukar en annan exklusiv skara stå i ensamt majestät - mina chili. De kanske blir sura om de får konkurrens och det vill jag inte utsätta mig för!


Middagen idag bestod av stekt råriven potatis med creme fraiche, rödlök och "rom" av seaweed. Med några persiljekvistar.


Vid tretiden kom regnet som lovat. Lite grann... Önskade att det skulle komma mera. Det kom lite mer... Önskade att det skulle komma ÄNNU mera. Så tunnorna skulle fyllas och växterna få den väta de så länge väntat på. Det började blåsa: 


Mer än önskat. Det hade varit bättre om det regnat mer än det blåste men det är inte upp till mig att välja. Löv blåste runt i min till mer än hälften städade trädgård. Jag led när jag såg allt visset som invaderade trädgården utifrån. Där låg plötsligt ett par stora grenar t.o.m. Blåsten ökade och där vi satt inne i stugvärmen hörde vi hur det dundrade utanför. Måtte inte något falla ner på vårt mysiga växthus!

Sen kom haglet som små pärlor på den redan gröna gräsmattan. Sen kom snöslasket som lade sig som ett tunt, vått täcke över hela trädgården. Sen stillnade vädret och det blev skymning och kväll denna den andra dagen i april...



Inga kommentarer: