Summa sidvisningar

tisdag 7 april 2020

Nu har "kotten" vaknat



Igår blev stranden klar inför säsongen. Även kullen bredvid som jag kallar gräskullen och där det nästan enbart finns gula blommor. Jag älskar det gula mot gröna stjälkar och blad. Så vackra färger ihop.Tänker på gullvivor, smörblommor, maskrosor, ängshaverrot... Gult och grönt, det är svensk sommar det.

Sent på eftermiddagen när vi släppte ut hunden så sprang han direkt till friggeboden och skällde. Det där speciella skallet som betyder att det finns ett djur (som inte ska vara där) på tomten. Det var "kotten" som vaknat. Vilket uppvaknande! Han låg där och darrade en stund innan hen vecklade ut ben och nos och gick ut på spaningsfärd i trädgården.


Den här igelkotten har bott hos oss i flera år. Jag har aldrig sett någon partner men jag har ju inte följt den hela tiden. Kanske har den smugit sig till någon liten kärleksstund när vi inte sett det. 
På sommaren tar den promenader i rabatterna och letar efter mat, speciellt på kvällarna. Under vintern ligger den någonstans under friggeboden. Där har den även sitt nattkvarter. När jag och barnbarnen ligger i friggeboden, vilket vi gör på somrarna ibland, så kan vi höra hur det rasslar under golvet när den tar sig ut och in.


Ibland om påskarna så köper jag en kruka med påskliljor. Helst de små tète a tète. De planterar jag sen ut i rabatterna när påsken är slut. Så får de fortsätta att lysa år efter år.
De första blommorna på året är en sensation. Bara för att de är först. Det är alltid lika fascinerande att se dem blomma bland det vissna bruna.

Synthyris missurica har börjat blomma också. Den köpte jag på en trädgårdsresa 2015. Än så länge blommar den ensam i just den rabatten för kejsarolvonet har blommat över för denna gång.



Sen kommer de andra kompisarna slag i slag. Det gäller att vara först om man ska synas!


Inga kommentarer: