Summa sidvisningar

onsdag 16 mars 2016

Daggmaskar, nässelfjärilar och flugor


Morgonen började ute i trädgården. Det var ju så härligt väder! Mitt första projekt var att fästa upp björnbärets grenar mot husväggen. De grenar som gav frukt förra året klippte jag bort för några veckor sen. De nya som ska bära frukt i år låg som långa tentakler över gräsmattan och måste bindas upp. 

På husväggen sitter ett antal krokar i en rad, ett par meter upp. Över en krok hänger jag ett långt snöre med hjälp av en kratta. Båda änderna ska vara lika långa och räcka ner till en grenklyka långt ner för bästa resultat. Sen börjar jag vira snöret runt en gren. Uppifrån och ner och knyter sen snöret under en grenklyka så det fastnar ordentligt. Proceduren upprepas tills varje gren fått ett snöre. Grenarna på en enda stängel kan vara mer än meterlånga så de måste också in mot väggen. Här får man fläta in dem vertikalt bland de övriga grenarna men försiktigt så de inte går av. Jag klippte även av de längsta topparna så att jag ska komma åt de mogna björnbären utan stege.

Nu är våren på gång. En daggmask kom upp från sin mörka vinterbostad och kollade läget. Två nässelfjärilar jagade varann i solen och en fluga satte sig på min hand. 


Till förmiddagskaffet fick vi påhälsning av ett par grannar och vi fikade för första gången i år i växthuset. Där var det rejält varmt och vi satt i kortärmat och åt hembakat bröd med ost, tomat och gräslök på. Och njöt!

Efter pausen tog jag en sista dust med äppelträdet så nu är vårt "parasoll" färdigklippt. Nu fattas det bara lite gröna löv sen kan värmeböljorna få avlösa varandra.


Dammen är nästan isfri och fiskarna har vaknat till nu när värmen kom. Snart kan man räkna in dem och se om alla överlevt vintern. När jag gick fram till dammkanten kom en av dem fram. Den trodde väl att den skulle få mat men det får vänta ett tag till. 
Vi slutar mata dem i oktober och sen får de leva på det som finns i dammen under vintern. Alger och sånt. I april någon gång så börjar vi så smått att kasta ut fiskmat i form av små torra kulor.

(Om man ska ha fiskar i en damm under vintern så får isen inte lägga sig över hela dammen. Då bildas sumpgas därunder och allt levande dör. Dammen måste också vara minst en meter djup eller ha en djuphåla på dryga metern där fiskarna kan hålla till. Den får ju inte bottenfrysa. Vi har en slang som sprutar luft/syre ner i dammen under vintern och som ser till att det finns ett litet "andningshål" öppet. Vid riktigt sträng kyla under längre tid får man vara beredd att gå ut och hacka hål i isen.)


Jag hann även med att städa flera rabatter. Klippte bort gamla torra stänglar och tog bort löv och skräp medan sträck med grågäss och sångsvanar flög över huvudet. Lärkan drillade över åkrarna och några måsar fick mig att tro på sommaren igen. Men först ska det bli vår. Imorgon skuttar jag ut igen efter frukost.


1 kommentar:

Eva sa...

Ser att våren kommit till dig också! ;)
Jag har också pysslat lite i trädgården och är väl lite väl optimistisk kanske. Men så skönt att det äntligen börjar likna VÅR!