Summa sidvisningar

torsdag 24 mars 2016

Nött och sött och lite mer...


Ingegerd och Sussie heter två glada tjejer som har ett loppis i Västra Charlottenberg. Bara några kilometer från Bürgers växtgård i Köping, åt Odensvihållet. De här tjejerna satsar på retro och vintage. Och det gör de rätt i, det ligger i tiden! Nostalgi får oss att gå igång. Idag var sambon och jag där och kollade läget.

Påsktårta och kaffe fanns att köpa för den som är sugen på lite gott

Det här loppiset finns i ett gammalt magasin som också har fungerat som sommarstuga genom åren. Det är inte stort men i "storstugan" på bottenvåningen av magasinet får det rum en hel del saker. Man blir lite nostalgisk när man ser leksaker och annat från ens barndom. Sambon lekte med Mekano när han var liten, där fanns sånt i en låda. Jag frågade om han inte var intresserad av det. - Jag har lekt färdigt med Mekano, blev svaret. 


Det fanns även ett gammalt ishockeyspel där. Vad roligt det vore om barnbarnen spelade lite sånt istället för dataspel. Lite mer verklighet skulle inte skada.


För att vara ett loppis så var det ovanligt ordentligt i det här magasinet. Det syntes att Ingegerd och Sussie hade "en plan". Att lyfta fram det gamla och inte falla för krimskrams och annat som brukar finnas på de flesta loppisar. 

Här är några dockor i olika utföranden


På övervåningen fanns det även lite kläder i retrostil. Tyvärr var jag lite för stor för dem. Folk var tydligen kortare och mindre förr...

Äggkopparna till vänster, i gulorange, är nu våra!



Vilken underbar exponering av sju olika mandelkvarnar! Jag hade en sån en gång i tiden men när min husliga period var över så skänktes den till något loppis nånstans. För några år sedan när det behövdes malda hasselnötter i ett bakverk som jag hade recept till, så insåg jag att en sån här mandelkvarn "fattades mig". Det var bara att ge sig iväg till ett loppis och köpa en "ny". Idag, när LCHF och socker- och mjölfritt är så populärt så kan man faktiskt tjäna pengar på att investera i en gammal mandelkvarn. Kolla bara priset på mandel- eller hasselnötsmjöl så inser ni att det blir betydligt billigare att mala sånt här mjöl själv.


Ingegerds och Sussies alltiallo ligger inte på latsidan. När vi var där så hade han fullt upp med att laga golvet i magasinet. 


Jag och sambon blev helt lyriska över den här "skålen" i svartlackerad metall och flätade gula plastband. Den ska förgylla vår nya hylla i vardagsrummet. "Retro är det nya moderna"!


Är du intresserad av att följa Ingegerds och Sussies loppis, öppettider och vad de säljer så gå med i facebookgruppen "Nött och sött". Jag tror att inom kort så kommer du även att kunna följa dem på en egen blogg. Jag tror faktiskt att jag lyckades inspirera dem till en.





Inga kommentarer: