Summa sidvisningar

måndag 30 maj 2016

Azaleor och limegrönt


Nu sprakar trädgården av färg. Mycket tack vare de tre olikfärgade azaleor jag har. Den korallröda är på väg mot det sjuttionde året! En gammal dam alltså men här verkar åldern inte spela någon roll vad gäller skönheten.

Madame Jolie har en helt annan kulör men lika intensiv i sin färg.


Golden Eagle slår nästan eld på gräsmattan med sina orange eldtungor.


Limegrönt är en färg som liksom gult lyser upp vilket hörn som helst i trädgården.
Vid dammen lyser min lilla solfjäderslönn/Acer shirasawanum "Aureum". En lönn som växer någon decimeter varje år, lite lagom för speciella platser.


Sedum reflexum "Angelina" går också i gulgrönt. En pålitlig och vacker marktäckare som nästan påminner om mossa.


Ätbart kan också vara gulgrönt. I örtsängarna har jag en gulbladig oregano och den smakar lika gott som den vanliga gröna varianten men sticker ut desto mer.


Malört håller sig oftast till den gråblå färgskalan men jag har också en spräcklig/variegerad sort som går i gult och grönt.

  

Penningört kan lätt bli en plåga eftersom den gärna breder ut sig och kryper åt alla håll. Men den gulbladiga är värd att satsa på p.g.a. sin vackra färg. Som underplantering till min krusbärsbuske är den alldeles perfekt. Jag tycker heller inte att den är lika spridningsbenägen som den vanliga gröna.


Att sätt färg på sin trädgård behöver alltså inte betyda att man ska köpa växter med blommor i olika färger. Satsar man på ett färgat bladverk så "blommar" det ändå i trädgården. Hela sommarhalvåret!

Inga kommentarer: