Summa sidvisningar

måndag 2 maj 2016

Promenad i trädgården

 Efter en lång semester är jag fylld av energi och redo att ta itu med växter och trädgård. Igår planterade jag om alla mina olika chiliplantor, tomater och paprika så nu står de en och en i varje kruka. Så sådde jag västeråsgurkor, druvgurkor, pumpa, ljusgrön squash, grönkål, slingerkrasse, luktärter m.m.

Idag sådde jag persilja, koriander, machesallad, vanlig sallad, kålrabbi och ruccola i pallkragarna. Rosenböna, störbrytböna och 1-årig vit och rosa malva sådde jag direkt i krukor utomhus. 

Sen grävde jag upp kruka på kruka ur grönsakslandet. Plantor från förra året som stått skyddat i jord under vintern. Tog bort överflödig jord, putsade plantorna och fyllde på ny jord och vattnade. Nu är jag på gång igen!

Jag förstår mig inte på våren riktigt. Det borde man väl göra efter drygt sextio år på denna jord. Man tror att det är ovanligt tidigt eller ovanligt sent men sen får man alltid reda på att det är precis som vanligt!


Det röda löjtnantshjärtat bryr sig inte om vädret, det blommar nu!
Det vita löjtnantshjärtat är lite senare men på gång. Invid den här stora plantan
som jag haft i flera år gror dessutom flera fina små plantor.
Vårvialen/lathyrus vernus är alltid tidig. Den här sorten är rosa, det vanligaste
är att den är blå.
Min rosa vårvial nära.
Dårörten/Scopolia carniolica är en häftig perenn. Småplantorna är lila och kommer
tidigt, sen kommer de vinröda blommorna och under sommaren blir den som en
grön buske. Det här är en gammal häxört och giftig men vem äter en sån?
Omphalodes verna/Ormöga är mycket vanlig i blått men den vita lyser upp våren
ännu mer!
Den gula nunneörten har grott vid huskanten under sen höst och kommer nu tidigt
igen. En riktig överlevare.
Den lila nunneörten sätter små plantor lite här och där precis som mina gula och
vita. De är mycket välkomna för de är spröda vårblommor som inte gör så
mycket väsen av sig och som försvinner bland grönskan under sommaren, när
den gjort sitt. 
Bollviva/Primula denticulata min favorit!
Blodört av den fyllda varianten/Sanguinaria cnadensis "Multiplex"
är mycket tidig. Vacker som en balettdansös i vit tyllkjol blommar
den bara någon dag sen ligger resterna av kjolarna på den vårkalla
marken. Så kommer bladen. Och de är bland de vackraste man kan se!

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Blodört ja, den var verkligen fin...svår förstås ? Det blev bråttom för oss alla när värmen kom och allt formligen exploderade :D Även ogräset ! Där jag redan hade vår rensat dök nytt upp med full kraft ! Mutter mutter...Bra med regn idag...får äntligen mina tagets omskolade..de har fått vänta allt för länge men nu så ;)
Kram
Elisabeth