Summa sidvisningar

söndag 29 maj 2016

Öppen trädgård hos Lena Hemlin och Jari Säteri

Varje år fixar styrelsen i Sällskapet Trädgårdsamatörerna ett antal "Öppna trädgårdar" åt oss medlemmar. Under några timmar en speciell dag kan vi besöka en trädgård som någon i föreningen bestämt sig för att visa upp. Gissa om det är populärt!
Att få komma in i en Trädgårdsamatörs trädgård är som att gå på en vernissage fast med enbart växter och blommor. Man går omkring och insuper idéer och frossar i synintryck. Man hittar små guldkorn i rabatterna och om "uppvisaren" har plantor till salu så blir man lyrisk. 

I torsdags, 26 maj, lät Jari och Lena oss i Sällskapet Trädgårdsamatörerna kliva in i deras trädgård som ligger i Abelsberg i Haraker. Lena och Jari har under några år gjort ett antal nya rabatter och införskaffat växter som får en att "vilja ha". 

Vid det här besöket fastnade jag för en del olika Trillium. En "vanlig" vit kanske många känner till men det finns så mycket mer.


Nuförtiden så finns det nästan alltid en "fylld" sort av den vanligaste planta. De är naturligtvis mycket dyrare men många har svårt att motstå en "klänning" med massor av underkjolar!


En sort med dragning åt vinrött fanns också i Lena och Jaris samling. Att det regnade den här dagen gjorde inte blommorna fulare, tvärtom. Några regndroppar på blombladen förstärker bara skönheten.


Många gillar inte gult i trädgården. Jag är kärringen mot strömmen och faller inte för vad som är modernt eller inte. Det är mixen av färger som får mig att gå igång. Den här Trilliumens bladverk skulle inte vara lika vackert om inte den ljusgula blomman kontrasterat.


En brun Trillium hade jag aldrig sett förut. Men jag har ju aldrig påstått att jag sett allt...


En växt som är "modern" är den gula svavelpionen. Den hade precis blommat över när vi kom men en frösådd sådan blommade för fullt på ett annat ställe i trädgården. 
När man sår en gul svavelpion så blir inte alla frösådder gula men vad gör det! Vilken färg som helst som toppar det enormt vackra bladverket duger!


Jari är duktig på antikviteter och annat och Lena brukar husera i en bod med loppis, växter och annat i Brännungsbacken i Skultuna. Så det är inte så konstigt att de har en massa grejer, statyer, urnor och krukor utplacerade lite här och var i sin trädgård. 


Som avslutning på trädgårdsrundan köpte jag en del växter. Ett silverax "Brunette", en stockros "Apricos", en stjärnhyacint, en brunbladig näva (Geranium maculatum "Espresso"), en trebladsspira och en dahlia med mörklila blomblad och vita inslag. Inget som jag behövde men som jag "inte kunde vara utan".

Så satte jag mig ner med mina färdkompisar i Lena och Jaris enorma växthus för en kopp kaffe och en sockerkaka med rabarber i som Lena bakat till oss. Där satt vi medan regnet hällde ner utanför och tittade på deras vindruvsrankor som klättrade därinne ihop med björnbär, tomatplantor och mycket annat.

När vi så småningom lämnar deras trädgård så hittar jag en tomte i ett äppelträd som vakar över trädgården. Jag blir inte förvånad. Det är just så här som Lena och Jari vill att vi ska uppleva ett besök hemma hos dem!


Inga kommentarer: