Summa sidvisningar

tisdag 24 maj 2016

Tant Sols shop har öppnat!


Nu har Tant Sols växtshop öppnat för säsongen! @tant_sol det är jag det, på Instagram. På instagram lägger jag enbart ut bilder från min trädgård och diverse växter. Bara så ni vet, ni som inte är trädgårdsintresserade...

Det är i år tolfte sommaren i rad som jag erbjuder mina självsådder och delningar till den som kommer förbi. Det började som ett "socialt projekt" när jag blev sjuk och gick ner i arbetstid. Det är självbetjäning i "butiken" vilket innebär att man tar det man vill ha och stoppar pengar och prislapp i en brevlåda. Är jag hemma så pratar jag gärna växter när jag har tid. Vill man ha hjälp så är det bästa att komma överens om en tid när vi kan träffas. Då har jag tid med den enskilde och kan visa växterna på plats.

Under åren har det blivit många möten och en del har utvecklats till vänskap eller enbart delande av gemensamma intressen. Om man får en sjukdom så slutar man inte med sin hobby, man hittar andra vägar att göra saker på! Och man får släppa på en del "måsten" för att ha energi till det som är roligt för det är det som ger en energi. Det sociala med en sån här hobby ger så himla mycket. Lika mycket som blodcirkulationen som kommer igång i kroppen när jag rensar i rabatterna!


Alla växter på hyllorna kommer från mina rabatter. Det är härdiga plantor som stått i vanlig trädgårdsjord och därför har stor potential att överleva även hos andra. Mitt överflöd av självsådder och delningar har kommit många till glädje genom åren. Dessutom har jag ett helt nätverk av trädgårdsgalningar som kan skaffa fram det mesta om jag själv inte har det. 
Jag är med i STA (Sällskapet Trädgårdsamatörerna) och har varit med i styrelsen under många år men låter nu andra friskare krafter sköta styrelsearbetet. Numera njuter jag av föredrag med lotterier, resor, shoppingkvällar med inköpsrabatter, bibliotek m.m. som vanlig medlem.

Och så njuter jag av mitt paradis på jorden också, min trädgård. Jag sitter i växthuset på kvällarna i ljusskenet, vid dammen soliga dagar och lyssnar på vattenfallets plaskande, i kaffeburen i skuggan omgiven av druvor som klättrar, ligger på min egen sandstrand och solar, svalkar mig i det nergrävda badkaret eller sitter på förstutrappen och ser grannarna komma och gå medan jag läser en trädgårdstidning.

Tant Sols shop är öppen så länge det finns växter, i oktober någon gång stänger jag för året. Sortimentet varierar under sommaren. Välkomna att fynda!

Rose-Marie Calldin, 070-605 89 12
cre8ingbyrosemarie@gmail.com
Maila för växtlista!

Inga kommentarer: