Summa sidvisningar

fredag 20 maj 2016

Hälleskogsbrännan och en hamburgare på A-grill

Fredag f.m. och utflykt med fika till brandområdet Hälleskogsbrännan med ett par grannar. 
Sambon jobbade under branden i FRG (Frivilliga resursgruppen) med att köra ut mat till alla som jobbade med branden. Förra året tog han med mig till området och jag fick se förödelsen och nu insåg jag att det har hänt en hel del på ett år. Fotot från 2015 visar svartbränd mark och väldigt få gröna inslag.


I år hade grönskan kommit igång. Massor med småbjörkar hade slagit rot och blåbärs- och lingonris hade också funnit sin plats på den karga marken. Förra året redan hade rallarrosen visat att "här trivs jag" och nu fanns massor med plantor överallt. Olika mossor hade också brett ut sig.


När vi närmade oss brandområdet så stannade vi till med bilen vid en tjärn. Just det stället låg i utkanten och hade undgått lågorna hösten 2014. Jag blev nästan lyrisk. Att se träden i sitt ljusgröna flor och all annan grönska så fräsch och ny så här i maj. Björklöven riktigt glänste i majsolen och himlen speglade sig i tjärnens absolut stilla vatten. Det var bara älvorna som fattades. Sverige är såååå vackert!


Hela den här tjärnen var full av vattenklöver som ger ett vitt intryck på långt håll. Kommer man nära så är blomman vacker som den mest exklusiva orkidé. Förmodligen kommer dess namn ifrån dess blad som är tredelade.


Väl inne på brandområdet kunde de vita ängarna av ängsull inte undgå någon. På varje ställe där det var lite sankt hade ängsullen spridit sig som om dess sista stund var kommen. På vissa ställen såg det helt groteskt ut med kolsvarta trädstammar som reste sig ur vita blomstersängar.


En tuva med ängsull

Förra året var området invaderat av en svamp som uppkommer efter en skogsbrand. Det var den orange kolflamskivlingen. I år såg vi en del utefter vägen men inte i såna massor som förra året.


Violer verkar också gynnas av brandhärdar. Överallt i dikeskanterna lyste violerna i kapp med himlen.


Jag och min sambo älskar naturen men vi gillar även att åka ner på stan och ta en öl på någon restaurang och sitta och titta på folk. Nu är det uteserveringarnas tid och vad passar inte bättre än att välja en restaurang vid vattnet. "Vilket fint väder!" sa vi och så kom det en regnskur som tvingade oss in i restaurangens inre delar. Men inget väder kunde ta död på vår försommarglädje!

  

A-grills hamburgare med pommes frites, coleslaw, majs och saltgurka är en höjdare men den här gången hade de ändrat receptet lite. De kändes lite torra! Men totalt så var det väldigt gott i alla fall. Sköljer man ner hamburgaren med lite Sauvignon Blanc från Nya Zeeland så känns det ändå helt ok!


I väntan på bussen nere vid Strandbron fick jag lust att skoja lite. Jag älskar insekter. Fotograferar dem gärna. Vill att de ska trivas i mitt eget paradis/trädgården. Alla ingår ju i naturens mångfald och har en uppgift att fylla. Även om vi människor inte alltid förstår ändamålet...


Nu blir det Let's dance! Skönt att slippa Wassberg! När det gäller dans rör han sig som en fästing i en hundpäls...

Inga kommentarer: