Summa sidvisningar

torsdag 19 maj 2016

Ricin, luktärt och slingerkrasse



Förut om åren har jag då och då odlat ricin. En av världens giftigaste växter. Men vem äter en blommande planta? Fröna är väl dolda och visar sig inte förrän man börjar grotta i de torra blommornas innandömen. I höstas var jag hemma hos en Trädgårdsamatör och såg hans enorma rödbladiga ricinplantor. Han berättade att han gav dem näring var fjortonde dag. Thats it!
Han var dessutom så generös att han delade med sig av sina frön i höstas och nu gror de i mina krukor. Den första plantan har precis visat sig. Men de växer fort så det finns gott hopp inför säsongen. De kan ju i alla fall inte planteras ut förrän i början av juni. Jag har förberett en stor kruka vid ingången till huset. Där ska den få stoltsera i ensamt majestät. Och så ska den få rejält med gödsel, då blir den manshög. Om fler frön gror så kan jag dela med mig av den här sommarblomman.

Förra året gav även inspiration till att odla en speciell luktärt - Lathyrus odoratus "Franciscus Cupani". Ett par grannar kom med denna väldoftande luktärt i en liten bukett. Jag luktade och luktade och kunde inte sluta. Grannarna sa att det var en siciliansk luktärt och jag letade på nätet och hittade Franciscus Cupani. Färgen stämde och storleken. Den är lite mindre än vanliga men doftar desto mer. Idag har jag planterat ut egna sådder av den här luktärten i en kruka som är fastsatt på en avsågad stam, så den kan få utrymme att välla ner uppifrån.
Jag kommer definitivt att plocka in små buketter. Att sätta dem i små utrymmen liksom bevarar doften bättre. Toan är ett perfekt ställe. Där behövs ju väldoft emellanåt!


Att odla sommarblommor är inte min grej. Det kostar på att vattna dem. Bättre att ha perenner i krukorna. De sköter sig så gott som självt och kommer tillbaka år efter år. Myntor är bra "krukväxter". De sprider sig ohämmat så i en kruka får de lova att begränsa sig. 

För några år sedan hade jag slingerkrasse i trädgården. Nu hittade jag dem i lite annorlunda färger "Purple Emperor" och slog till. Man kan ju plantera dem i någon rabatt och låta dem sköta sig själva. Jag behöver inte ha dem i kruka...


Lättskött ska det vara. Om man som jag har ett par tusen olika arter i trädgården så kan jag inte curla dem alla!

Inga kommentarer: