Summa sidvisningar

lördag 27 juli 2013

Lördag är lika med marknad i Stjärnsund

Ännu en lördag med marknad i det lilla brukssamhället Stjärnsund. Längs kanalen står "knallarna" på rad. Sightseeingbåten som tog ut folk på sjön (Grycken) var fullbokad hela dagen. Vädret var underbart soligt och varmt. Nästan lite för varmt. Det första jag såg när jag anlände till "min" lilla bod var ett äldre par som simmade/tvättade sig bredvid sin båt som de ankrat intill bryggan nedanför boden. Det såg härligt ut.
Klockan 11 började marknaden och boden öppnade samma tid. Hälften av boden är hamnkontor och där har jag mina tavlor, smycken och böcker. Två andra tjejer som säljer glasfusingsmycken resp. aloe vera produkter huserar också där. Den andra hälften är kryddbod vilken sprider härliga dofter i omgivningen. I längan utefter husets högra sida finns det tre små primitiva bodar med jordstampat golv. I två av dem håller ett par konstnärer till och i den tredje en sydamerikansk indiankille som säljer drömfångare m.m.
Folk vallfärdar till denna mysiga marknad som pågår fr.o.m. lördagen efter midsommar t.o.m. mitten av augusti. Det myllrade av folk runt hela bruket och kl. 15 var det vernissage i Fridhem. Dessutom ordnas artistkvällar hela sommaren. Stjärnsund är litet men har så mycket att bjuda på. Fredrik Swahn bor där och fixar allsångskvällar ihop med sin fru, ibland egna konserter.
Fredrik kom och hälsade på i boden förra gången jag var där. Idag fick jag se en annan kändis sitta i trädgårdsmöbeln utanför. Det var Owe Thörnqvist. Om ni kollar in det stora fotot ovan med ett förstoringsglas så ser ni Owe. Det är han som står bredvid min trottoarpratare klädd i vita byxor och blårutig skjorta. I Stjärnsund kan man verkligen frottera sig med kändisar! Och dom kan frottera sig med mig!



Inga kommentarer: