Summa sidvisningar

fredag 26 juli 2013

Tid för and

Förr i tiden betydde and skördetid. Då hade man bråttom att få in alla grödor innan höstens fukt och så småningom kyla tog hand om den växtlighet som inte tagits in i lador och källare. På den tiden gällde det att ha "proviant" över vintern. Oftast måste man försörja en hel familj på det man hade i sina gömmen.
Jag, som har det så bra att jag inte behöver proviantera för kommande tider, jag gick ut i trädgården i värmeböljan och skördade örter. Soliga och varma dagar är perfekta att skörda på. Då är örterna torra och torkar lättare.
Jag skördade grönmynta, pepparmynta, citrontimjan, citronmeliss och oregano. Sen klippte jag av fröställningarna med kumminfrön. De får ligga och torka ett tag i en bunke innan de rensas.
Så hjälptes jag och sambon åt att gräva upp all pepparrot. En del rötter tog jag hand om. De största frös jag in som de var, de halvstora skivade jag upp, de allra minsta planterade jag tillbaka. De små rötterna använder jag till smörgåsgurka och inlagda rödbetor. De stora rötterna att riva.

Under and arbetar alla för fullt. Det handlar om att överleva vintern. Men jag tar det lugnt, eftersom jag har det så bra, och silar olivoljan från ringblommebladen och blandar med bivax och gör några burkar med ringblommesalva.
Att ha förmånen att kunna gå hemma under semestern och göra precis vad man vill är få förunnat. Det är lyx. Idag har jag svårt att röra mig men kan ändå göra sånt som inte fordrar så mycket av min skröpliga kropp.
När vi skulle till att laga mat gick jag ut i trädgården för att skörda lite rawfood. Då upptäckte jag att en melon hade sett dagens ljus bredvid mina balkonggurkor/frilandsgurkor. Den är i nuläget kanske tre cm lång. Jag trodde aldrig att melonerna skulle gå till, vid bodväggen.
De är menade för växthus inte för frilandsodling. Men den lilla nykomlingen ska nu få den ultimata skötseln. Jag börjar med en melon-behå för att den inte ska bli för tung och ramla ner på marken. Den gör jag av fiberduk som jag knyter fast i snörena som håller plantorna uppe. För säkerhets skull gör jag en F-kupa av fiberduken för jag vet att meloner som har för liten kupa tenderar till att ploppa ut och kanske bli lite hängiga så småningom.
 




Inga kommentarer: