Summa sidvisningar

måndag 8 juli 2013

Marknad i Stjärnsund



Första lördagen efter midsommar börjar lördagsmarknaderna i Stjärnsund och sen pågår de hela sommaren. Förra året var jag och tittade, i år deltog jag. En vän hade ordnat så att jag kunde stå inomhus med alla mina prylar. Då blir man inte så beroende av väderleken. Jag fick en plats i det lilla hamnkontor som ryms i en långsmal gammal bod utefter vägen och intill kanalen. Där stod jag ihop med en tjej som sålde aloe vera produkter och en som sålde glasfusingsmycken. Tjejerna flyttade ut på gräsmattan i det fina vädret som inledde lördagen och jag fick husera inomhus i ensamt majestät.


Hela byn vimlade av folk som kommit för att ströva runt i det gamla brukssamhället, handla, fika, äta och titta. En ”brunnsorkester” bidrog till sommarstämning genom att spela sommarvisor och annan musik under flera timmar. Här träffade jag bybor och turister. Hade trevliga samtal med en del. Att stå där som i en egen liten handelsbod och få vara en del av bygden gav mig ett lugn och ett slags harmoni. Det var jobb men ändå semester på något vis. Så här skulle man alltid ha det!

Trots att det inte var marknad på söndagen så hade jag ”öppet” i min lilla bod. Hamnkontoret var ju öppet eftersom de hade sightseeing ute på sjön med båt under dagen. Så det är klart att jag passade på.

Innan dagen var slut hade ägaren och jag kommit överens om att jag skulle få hyra en hörna i boden hela sommaren. Hon ville gärna ha mina alster där och tyckte det var fina saker. Så istället för att plocka ihop allt på söndagens eftermiddag spikade jag upp ännu mer tavlor på väggarna och förberedde ett bord med duk där jag satte upp mina smycken, påsar och visitkort. Jag lämnade även kvar en del av mina nyutgivna böcker till försäljning på en hylla. Tänk så bra det kan ordna sig! Med ett positivt sinne, lite hjälp och samverkan så kan man uppnå resultat så att alla blir nöjda. Man ska nyttja men inte utnyttja varandra. Alla har vi olika resurser att utgå ifrån, tillsammans blir vi starkare om vi jobbar åt samma håll. Och vi har så mycket roligare!

Inga kommentarer: